Efectuarea inventarului patrimoniului societatii sau patrimoniului de afectatiune al persoanei fizice este obligatorie conform prevederilor de la art. 7 din Legea nr. 82/1991 privind contabilitatea.
Desigur, este in interesul societatii sa stie valoarea patrimoniului si sa identifice eventualele aspecte neconforme. Cu toate acestea, in unele unitati mici, unde lucreaza de obiecei patronul si un numar restrans de salariati, procedura inventarierii devine formala, lucru ce nu ar trebui sa fie chiar atat de imbucurator.
Pentru corecta inventariere a fost adoptat OMFP nr. 2861/2009, act normativ ce enumera pasii pe care trebuie sa ii urmam intr-o inventariere corecta si mai ales ne da cateva indicatii de interpretare in favoarea societatii a unor aspecte practice din viata de zi cu zi aparute la inventariere.
Una dintre aceste situatii este compensarea plusurilor cu minusurile, compensare ce este posibila doar in anumite conditii, astfel:
- sa existe riscul de confuzie intre sorturile aceluiai bun material, din cauza asemanarii in ceea ce priveste aspectul exterior: culoare, desen, model, dimensiuni, ambalaj sau alte elemente;
- diferentele constatate in plus sau in minus sa se refere la aceeai perioada de gestiune si la aceeasi gestiune.
Lasand la o parte faptul ca avem o procedura contabila de a acoperi un stoc minus cu un stoc plus, relevanta fiscala a spetei pe care o analizam in continuare este cu totul de o alta natura.
Cu ocazia inventarierii patrimoniului societatii EXEMPLU SRL se constata un minus de 300 de produse din categoria A, concomitent cu un plus de 300 produse din categoria B. Ambele produse sunt identice insa provin din loturi diferite si difera perioada de valabilitate si inscriptionarea ambalajului exterior. in ciuda faptului ca plusul si minusul puteau sa provina din erori de contabilitate sau de scadere din gestiune, comisia de inventariere decide sa inregistreze intocmai stocul existent, respectiv: un minus de 300 bucati din categoria A si un plus de 300 bucati din categoria B. Dupa o anumita perioada de timp, societatea este supusa unei inspectii fiscale ce ajusteaza TVA aferent stocului lipsa in gestiune. Este corecta aceasta ajustare?
In principiu, din punct de vedere economic, nu putem sa discutam despre un stoc lipsa in gestiune insa procedura fiscala este una corecta, ajustarea TVA la stocurile lipsa in gestiune neimputabile pentru care nu se poate face dovada furtului sau a casarii in urma degradarii calitative si a retragerii din circuitul economic este corecta.
In acest sens, societatea a fost obligata la plata TVA dedusa pentru stocul lipsa in gestiune la care au fost calculate si dobanzi si penalitati de intarziere.
In acest context, efectuarea corecta a unui inventar si aplicarea compensarilor intre minusurile si plusurile rezultate din acesta cu respectarea procedurilor legale devine un avantaj pentru societate ce ne poate apara de alte situatii mai putin agreabile.
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Cu stima,
Consultant fiscal,
Auditor financiar,
Adrian Benta.