Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

Atentie! Ordinul 442/2016 modifica politica preturilor de transfer. Noile obligatii din 2016

preturi de transferordinul 442/2016dosarul preturilor de transfercontinutul dosaruluiinspectii fiscale

In ce priveste preturile de transfer, in context mai larg, inainte de a prezenta Ordinul 442/2016, trebuie amintita si revolutia BEPS (Erodarea Bazei Impozabile si Transferul Profiturilor/ Base Erosion and Profit Shifting). Odata cu finalizarea planului de actiune BEPS in toamna anului trecut, s-au stabilit mai multe actiuni care ar trebui implementate treptat.

UPDATE! La finalul acestui articol puteti consulta si un infografic pe care l-am creat pentru a veni in sprijinul dvs.

In cadrul Conferintei Anuale de Fiscalitate, editia a X-a, organizata de EY Romania, Arcadie Parfenie, Senior Manager in cadrul Diviziei de Taxare Internationala, a explicat pe larg cum arata aceste masuri stabilite si a amintit, totodata, ca "masurile avute in vedere de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica in contextul BEPS reprezinta cele mai importante modificari ale regulilor de taxare internationala din ultimii ani".

Mai jos regasiti si noul Ordin 442/2016 cu anexele incluse.

Totodata, s-a precizat ca "masurile BEPS se refera la corelarea activitatii economice, respectiv a locului in care a fost generata valoarea adaugata cu taxarea profitului aferent, precum si cresterea gradului de transparenta si evitarea dublei neimpozitari prin structuri fiscale". Potrivit acestuia, "in acest context nou, trebuie avut in vedere accentul pus pe substanta economica a tranzactiilor si tratamentul fiscal".

Directiva UE – BEPS urmareste astfel implementarea raporturilor si coordonarea recomandarilor emise de OCDE la nivelul tarilor europene. Desi Romania poate fi considerata un "early adopter" (deci la nivel de incepator), exista mai multe aspecte la care trebuie sa fim atenti cand discutam de preturile de transfer (sa avem in vedere si principiile dupa care ne ghidam, precum si liniile directoare din Codul fiscal).


Consultati AICI analiza cu titlul Tranzactii pentru care exista obligativitatea intocmirii dosarului preturilor de transfer in 2016!
 

IMPORTANT! Aspecte de care sa tinem cont:

- e importanta revizuirea tranzactiilor cu grupul in perioada urmatoare
- nu va mai fi suficienta o analiza doar din perspectiva autoritatilor din Romania
- inspectiile fiscale vor fi orientate catre continutul dosarului preturilor de transfer (va trebui sa cunoasteti temeinic legislatia si structura tranzactiilor, venind cu argumente solide in acest sens)

Nota: obligatia de a intocmi dosarul preturilor de transfer: pentru marii contribuabili, pana la data depunerii declaratiei anuala de impozit pe profit

Se impun reguli antifragmentare care vor tine cont de contextul general. Asa cum a fost dat ca exemplu in cadrul conferintei amintite, o companie cu depozit care apartine unei entitati, cu personal care apartine unei alte entitati va fi analizata din perspectiva mai larga. Practic, vor fi mai rare situatiile in care functioneaza astfel de societati cu o structura distribuita catre mai multe entitati.

Actiunea 13 din cadrul planului BEPS, actiune referitoare la documentatia preturilor de transfer, recomanda o abordare structurata asupra acestei documentatii.

De asemenea, documentele de tip "master file" si documentatia locala vor fi furnizate direct administratiilor fiscale.

Ca efecte asupra companiilor, Arcadie Parfenie a amintit astfel:

- actualizarea documentatiei de preturi de transfer
- evaluarea stadiului de pregatire a CbCR (country by country reporting/"raportul tara cu tara"_
- implementarea unei solutii de raportare durabila
- transparenta informatiilor
- evaluarea riscurilor in functie de rezultatele raporturilor CbCr

De asemenea, amintim aici si actiunea 6 denumita "Standarde minime". Se aplica astfel:

- noi prevederi anti-abuz: abordare combinata a testului privind scopul principal (PPT) si clauza limitarii beneficiilor (LOB)/Exclusiv testul PPT/clauza LOB, completat de reguli specificie care vizeaza conduita mecanismelor de finantare

- definirea criteriului "activitate substantiala" – folosit atunci cand se determina daca un regim fiscal este nociv

- imbunatatirea transparentei economice – cadru pentru schimbul automat obligatoriu de informatii fiscale

In Lantul de productie/distributie, prin actiunile 8-10 se doreste alinirea rezultatelor cu crearea de valoare:
- reguli modificate privind aplicarea principiului pretului de piata
- noua verisune a capitolului VI din liniile directoare OCDE
-acorduri de contributie la costuri
- servicii intragrup cu valoare adaugata redusa

Ca probleme de avut in vedere in perioada urmatoare, amintite de Arcadie Parfenie:

"Ce activitati sunt necesare pentru a consolida pozitia unei companii in activitati de holding, finantare sau lant de productie/distributie?"

"Sunt companiile pregatite pentru diverse controverse?"

Intelegem, asadar, ca din acest an discutam deja de aplicarea prevederilor din Liniile directoare privind preturile de transfer emise de OCDE  pentru societatile multinationale si administratiile fiscale. Vom tine cont, asadar, si de planul BEPS cu cele 15 actiuni (dintre care am amintit cateva mai sus).

In legislatia din Romania, retinem ca modificari importante, obligatia intocmirii dosarului preturilor de transfer, fara a mai astepta o cerere emisa de ANAF in aceasta privinta. Modificarile au fost aduse odata cu Legea 207/2015 privind Codul de Procedura fiscala.


"Incepand cu 2016, toate firmele vor fi obligate sa intocmeasca dosarul preturilor de transfer, iar asta nu doar la cererea trimisa de ANAF. Noile obligatii sunt prevazute de Noul Cod de Procedura Fiscala (Legea 207/2015).

Prevederi Noul Cod de procedura fiscala la Art. 108 alin. (2):

"In vederea documentarii respectarii principiului valorii de piata contribuabilul/platitorul care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate are obligatia sa intocmeasca dosarul preturilor de transfer. La solicitarea organului fiscal central competent contribuabilul/platitorul are obligatia de a prezenta dosarul preturilor de transfer. Cuantumul tranzactiilor pentru care contribuabilul/platitorul are obligatia intocmirii dosarului preturilor de transfer, termenele pentru intocmirea acestuia, continutul dosarului preturilor de transfer, precum si conditiile in care se solicita acesta se aproba prin ordin al presedintelui ANAF."


Nota: Pentru Legislatie preturi de transfer si procedura amiabila, ANAF a creat o pagina distincta pe care o puteti consulta aici.


Definitii de luat in calcul (prevederi speciale) in noul Cod fiscal:


Art. 11.  (1) La stabilirea sumei unui impozit, a unei taxe sau unei contributii sociale obligatorii, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic, ajustand efectele fiscale ale acesteia sau pot reincadra forma unei tranzactii/activitati pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei/activitatii.

Organul fiscal este obligat sa motiveze in fapt decizia de impunere emisa ca urmare a neluarii in considerare a unei tranzactii sau, dupa caz, ca urmare a reincadrarii formei unei tranzactii, prin indicarea elementelor relevante in legatura cu scopul si continutul tranzactiei ce face obiectul neluarii in considerare/reincadrarii, precum si a tuturor mijloacelor de proba avute in vedere pentru aceasta.

(2) Tranzactiile transfrontaliere sau o serie de tranzactii transfrontaliere care sunt calificate ca fiind artificiale de organele fiscale competente nu vor face parte din domeniul de aplicare a conventiilor de evitare a dublei impuneri.

(3) Prin tranzactii transfrontaliere artificiale se intelege tranzactiile transfrontaliere sau seriile de tranzactii transfrontaliere care nu au un continut economic si care nu pot fi utilizate in mod normal in cadrul unor practici economice obisnuite, scopul esential al acestora fiind acela de a evita impozitarea ori de a obtine avantaje fiscale care altfel nu ar putea fi acordate. Tranzactiile transfrontaliere sau seriile de tranzactii transfrontaliere sunt acele tranzactii efectuate intre doua sau mai multe persoane dintre care cel putin una se afla in afara Romaniei.


In ce priveste art. 11 alin. (1) de mai sus, economistul Ion Florin Bilteanu a explicat intr-o analiza detaliata ca in ambele forme ale noului CF se retin doua situatii care trebuie analizate separat de catre organele de inspectie fiscala si antifrauda:

1.       Tranzactii care nu au un scop economic. Tranzactiile fara scop economic sunt acele tranzactii care se reflecta doar in documente fara ca bunurile sau serviciile sa circule efectiv intre contribuabili. Efectul acestor tranzactii din punct de vedere fiscal este zero deoarece pentru vanzator veniturile nu sunt sustinute de vanzarea efectiva a bunurilor iar pentru cumparator aceste cheltuieli nu pot genera venituri impozabile. Daca din punctul de vedere al vanzatorului, pentru stat nu exista riscuri de pierdere de venituri fiscale, din punctul de vedere al cumparatorului acest risc exista. De aceea, inspectorii fiscali si fiscali antifrauda (am folosit sintagma "fiscali antifrauda" pentru ca trebuie sa se inteleaga ca inspectorii antifrauda sunt organe de control fiscal, trebuie sa respecte toate procedurile fiscale, fac parte din A.N.A.F.) trebuie sa analizeze la toti contribuabilii verificati, daca bunurile si serviciile achizitionate au fost utilizate pentru realizarea propriilor operatiuni impozabile, mai pe intelesul tuturor la realizarea de activitati generatoare de venituri si care genereaza colectarea taxei pe valoarea adaugata. Niciodata inspectia fiscala si controlul antifrauda nu fac o asemenea analiza, invocand art.11 alin.(1) in totalitatea lui fara a analiza careia din cele doua situatii se supun operatiunile verificate.

2.       A doua situatie este reincadrarea formei unei tranzactii/activitati pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei/activitatii. Este evident pentru orice persoana de buna-credinta, ca, in aceasta a doua situatie, se recunoaste tranzactia/activitatea dar nu a fost reflectat in mod corect continutul economic al acesteia. Deci tranzactia are un scop economic dar nu s-a reflectat corect din punct de vedere fiscal continutul economic al acesteia.

"Deci trebuie facuta o analiza pertinenta, aprofundata, temeinica a fondului economic al operatiunilor care sa demonstreze daca bunurile si/sau serviciile au fost utilizate de catre contribuabilul analizat, pentru realizarea propriilor operatiuni impozabile, indiferent de neregulile savarsite de furnizorii contribuabilului sau furnizorii furnizorilor. Obligatia efectuarii acestei analiza rezulta si din aplicarea principiului prevalentei economicului asupra juridicului", atrage atentia  Ion Florin Bilteanu.

 

In final, redam Ordinul 442/2016 si va asteptam si in Grupul Contabililor din Romania sau pe pagina noastra de Facebook pentru discutii pe aceasta tema.
 

Ordinul nr. 442/2016 privind cuantumul tranzactiilor, termenele pentru intocmire, continutul si conditiile de solicitare a dosarului preturilor de transfer si procedura de ajustare/estimare a preturilor de transfer

In vigoare de la 02.02.2016


In baza prevederilor art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, si in temeiul prevederilor art. 5 alin. (4), art. 11 alin. (4), art. 19 alin. (6), art. 36 alin. (3) si art. 37 alin. (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborate cu prevederile art. 58, art. 64, art. 108 alin. (2), art. 283 si art. 342 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,

presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:

Art. 1.

In vederea documentarii respectarii principiului valorii de piata a preturilor de transfer practicate in cadrul tranzactiilor desfasurate cu persoane afiliate, contribuabilii/platitorii au obligatia de a intocmi dosarul preturilor de transfer, in conditiile stabilite prin prezentul ordin.

Art. 2.

(1) Contribuabilii/Platitorii din categoria marilor contribuabili, stabiliti prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egala cu oricare din pragurile de semnificatie, prevazute la prezentul alineat, au obligatia intocmirii anuale a dosarului preturilor de transfer. Termenul de intocmire a dosarului preturilor de transfer este termenul legal stabilit pentru depunerea declaratiilor anuale privind impozitul pe profit, pentru fiecare an fiscal.

Nivelul valoric al pragului de semnificatie pentru contribuabilii/platitorii anterior mentionati, in functie de tipul tranzactiei desfasurate, este:

- 200.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;

- 250.000 euro, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;

- 350.000 euro, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal.

(2) Contribuabilii/Platitorii care se incadreaza la prevederile alin. (1) au obligatia, in baza art. 108 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, sa prezinte la solicitarea organului de inspectie fiscala, pe perioada derularii unei inspectii fiscale, dosarul preturilor de transfer, intocmit potrivit prevederilor prezentului ordin. Modelul si continutul solicitarii sunt prevazute in anexa nr. 1.

(3) Dosarul preturilor de transfer intocmit potrivit alin. (1) poate fi solicitat de organul fiscal si in afara unei actiuni de inspectie fiscala, in baza art. 58 si 64 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare. Modelul si continutul solicitarii sunt prevazute in anexa nr. 2.

(4) Contribuabilii/Platitorii din categoria marilor contribuabili, care nu se incadreaza in criteriile stabilite conform prevederilor alin. (1), precum si contribuabilii/platitorii din categoriile contribuabililor mici si mijlocii, care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egala cu oricare din pragurile de semnificatie, prevazute la prezentul alineat, au obligatia intocmirii si prezentarii dosarului preturilor de transfer numai la solicitarea organului fiscal, in cadrul unei actiuni de inspectie fiscala. Modelul si continutul solicitarii sunt prevazute in anexa nr. 1.

Nivelul valoric al pragului de semnificatie pentru contribuabilii/platitorii din categoria marilor contribuabili, care nu se incadreaza in criteriile stabilite conform prevederilor alin. (1), precum si pentru contribuabilii/platitorii din categoriile contribuabililor mici si mijlocii, in functie de tipul tranzactiei desfasurate, este:

- 50.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;

- 50.000 euro, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;

- 100.000 euro, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal.

(5) Contribuabilii/Platitorii care se incadreaza la prevederile alin. (4) si care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, sub oricare din pragurile de semnificatie stabilite la alin. (4) vor documenta respectarea principiului valorii de piata, in cadrul unei inspectii fiscale, conform regulilor generale prevazute de reglementarile financiar-contabile si fiscale in vigoare.
Art. 3.

Dosarul preturilor de transfer intocmit conform prevederilor art. 2 are continutul prevazut in anexa nr. 3.

Art. 4.

 (1) Termenul pentru punerea la dispozitie a dosarului preturilor de transfer intocmit conform prevederilor art. 2 alin. (1), solicitat potrivit prevederilor art. 2 alin. (2) si (3), va fi de maximum 10 zile calendaristice de la data solicitarii, dar nu mai devreme de 10 zile de la expirarea termenului stabilit pentru intocmire.

(2) Pentru contribuabilii/platitorii care au obligatia intocmirii dosarului preturilor de transfer conform prevederilor art. 2 alin. (4), organul de inspectie fiscala va stabili termenul pentru prezentarea de catre contribuabili/platitori a acestuia prin formularul de solicitare. Termenul pentru prezentarea dosarului preturilor de transfer, solicitat potrivit prevederilor art. 2 alin. (4), va fi cuprins intre 30 si 60 de zile calendaristice, cu posibilitatea prelungirii o singura data, la solicitarea scrisa a contribuabililor/platitorilor, cu o perioada de cel mult 30 de zile calendaristice. in aceste conditii, daca se impune, inspectia fiscala poate fi suspendata pana la expirarea termenului de punere la dispozitie a dosarului preturilor de transfer, in temeiul prevederilor art. 127 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 5.

(1) La cererea scrisa a organului de inspectie fiscala, in vederea completarii dosarului preturilor de transfer, contribuabilul/platitorul va furniza si alte informatii suplimentare, relevante pentru documentarea respectarii principiului valorii de piata.

(2) In cazul in care contribuabilul/platitorul completeaza dosarul cu elemente suplimentare, la solicitarea organului fiscal competent, acestea vor fi insotite de trimiteri la documentatia initiala, dupa caz.

(3) Dosarul preturilor de transfer, respectiv completarile ulterioare solicitate, dupa caz, vor fi puse la dispozitia organului fiscal solicitant, la sediul acestuia sau la locul de desfasurare a inspectiei fiscale, in termenul stabilit de acesta.

(4) Filele vor fi indosariate, numerotate si insotite de opis. in cazul in care exista documente in limba straina, acestea vor fi insotite de traduceri in limba romana, in conditiile legii.

(5) Anexele la dosarul preturilor de transfer care sunt disponibile si in format electronic vor fi inaintate organului fiscal competent intr-un format editabil.
Art. 6.

Dosarul preturilor de transfer nu va fi solicitat si nu se intocmeste, dupa caz, de catre  contribuabilul/platitorul beneficiar al unui acord de pret in avans, pentru tranzactiile si perioadele care sunt acoperite de acordul de pret in avans emis de Agentia Nationala de Administrare Fiscala sau pentru tranzactiile pentru care a fost emisa o decizie de ajustare/estimare a venitului sau cheltuielii uneia dintre persoanele afiliate in conformitate cu prevederile art. 283 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 7.

(1) In cazul efectuarii de catre contribuabil/platitor de tranzactii cu persoane afiliate fara respectarea principiului valorii de piata, conform prevederilor art. 11 alin. (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, organele de inspectie fiscala vor ajusta cuantumul preturilor de transfer practicate. Ajustarea se va realiza pentru acele tranzactii derulate cu persoane afiliate pentru care contribuabilul/platitorul nu a documentat faptul ca preturile de transfer stabilite au respectat principiul valorii de piata.

(2) Neprezentarea, in timpul inspectiei fiscale, conform prevederilor art. 2 alin. (2) si (4), a dosarului preturilor de transfer, in termenele stabilite, confera organelor de inspectie fiscala dreptul de a considera ca tranzactiile efectuate cu persoane afiliate sunt efectuate fara documentarea cuantumului preturilor de transfer practicate.

(3) Prezentarea incompleta a dosarului preturilor de transfer, solicitat conform prevederilor art. 2 alin. (2) si (4), reprezinta lipsa datelor necesare organului de inspectie fiscala, pentru a stabili daca preturile de transfer practicate respecta principiul valorii de piata.

(4) in situatia neprezentarii/prezentarii incomplete a dosarului preturilor de transfer, solicitat conform prevederilor art. 2 alin. (2) si (4), organele de inspectie fiscala vor proceda la estimarea cuantumului preturilor de transfer. Estimarea se va realiza numai pentru tranzactiile derulate cu persoane afiliate pentru care contribuabilul/platitorul nu a prezentat dosarul preturilor de transfer sau pentru care dosarul preturilor de transfer a fost prezentat incomplet, nefiind astfel documentat faptul prin care cuantumul preturilor de transfer stabilite respecta principiul valorii de piata. Ca urmare a operatiunii de estimare se ajusteaza suma venitului sau a cheltuielii, dupa caz, aferente rezultatului fiscal oricareia dintre partile afiliate, pe baza nivelului tendintei centrale a pietei.

Art. 8.

Tranzactiile intre persoanele afiliate sunt considerate a fi realizate conform principiului valorii de piata daca indicatorul financiar al tranzactiei/valoarea tranzactiei (marja/rezultat/pret) se incadreaza in intervalul de comparare. Pentru stabilirea intervalului de comparare se vor respecta urmatoarele prevederi:

1. analiza de comparabilitate va avea in vedere criteriile teritoriale in urmatoarea ordine: national, Uniunea Europeana, paneuropean, international;

2. disponibilitatea rezonabila a datelor la momentul stabilirii preturilor de transfer sau la momentul documentarii acestora, pentru care contribuabilul/platitorul verificat prezinta documentele justificative pentru datele utilizate la momentul stabilirii preturilor de transfer;

3. marja de comparare reprezinta intervalul de valori ale pretului sau marjei/rezultatului aferent tranzactiilor comparabile derulate intre societati comparabile independente;

 4. pentru determinarea valorilor extreme, marja de comparare va fi impartita in 4 segmente. Segmentele de maxim si de minim reprezinta rezultatele extreme. Intervalul de comparare reprezinta intervalul de valori ale pretului sau marjei/rezultatului aferent tranzactiilor comparabile derulate intre societati comparabile independente, dupa eliminarea din marja de comparare a rezultatelor extreme;

5. la stabilirea si calculul estimarii/ajustarii nu se vor utiliza rezultatele extreme din cadrul marjei de comparare;

6. daca valoarea mediana nu poate fi identificata (valoarea mediana reprezinta acea valoare care se regaseste la mijlocul intervalului de comparare), va fi realizata media aritmetica a celor doua valori de mijloc ale intervalului de comparare.

Art. 9.

(1) Ajustarea/Estimarea preturilor de transfer, pentru a reflecta pretul de piata al bunurilor sau serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei, se efectueaza de organele fiscale la valoarea configurata de tendinta centrala a pietei.

(2) Tendinta centrala a pietei va fi considerata valoarea mediana a intervalului de comparare a indicatorilor financiari ai societatilor/valorii tranzactiilor comparabile identificate sau in situatia in care nu se gasesc suficiente societati/tranzactii comparabile pentru a putea stabili un interval de comparabilitate, fiind identificate cel mult trei societati sau tranzactii comparabile, se va utiliza media aritmetica a indicatorilor financiari ai acestor societati sau a tranzactiilor comparabile identificate.

(3) In cazul ajustarii/estimarii preturilor de transfer, identificarea tranzactiilor sau societatilor comparabile se va face conform datelor generale despre tranzactii similare sau a indicatorilor financiari aferenti activitatilor care urmeaza a face obiectul ajustarii/estimarii si la care atat organul de inspectie fiscala, cat si contribuabilul/platitorul pot avea acces.

Art. 10.

Prezentul ordin se completeaza cu Liniile directoare privind preturile de transfer emise de catre Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica pentru societatile multinationale si administratiile fiscale, cu amendamentele/modificarile si completarile ulterioare, si Codul de conduita privind documentatia preturilor de transfer, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria C, nr. 176/1 din 28 iulie 2006.

Art. 11.

Directia generala coordonare inspectie fiscala, directiile generale regionale ale finantelor publice regionale, structurile subordonate acestora si Directia generala de administrare a marilor contribuabili vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.

Art. 12.

Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezentul ordin.

Art. 13.

(1) Prevederile art. 2 alin. (1) vor fi aplicate tranzactiilor derulate cu persoanele afiliate efectuate incepand cu anul 2016.

(2) Prevederile prezentului ordin se aplica procedurilor de administrare initiate dupa data de 1 ianuarie 2016.

(3) Pentru procedurile de administrare initiate anterior datei de 1 ianuarie 2016 sunt aplicabile prevederile legale in vigoare la momentul initierii acestora.

Art. 14.

Prezentul ordin intra in vigoare cu data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    
    Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
              Gelu-Stefan Diaconu

 


Bucuresti, 22 ianuarie 2016.

Nr. 442.                            
                                         ANEXA Nr. 1        


AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA

Directia Generala . . . . . . . . . .

Administratia . . . . . . . . . .

Nr. . . . . . . . . . ./zz.ll.aa

SOLICITARE
de intocmire si prezentare a dosarului preturilor de transfer, in cazul contribuabililor/platitorilor ce au obligatia elaborarii si prezentarii acestuia conform prevederilor art. 108 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare

Denumirea contribuabilului/platitorului: . . . . . . . . . .

Cod unic de inregistrare fiscala: . . . . . . . . . .

Domiciliul fiscal: . . . . . . . . . .

Stimata doamna/Stimate domn,

Avand in vedere inspectia fiscala in curs de derulare, in baza prevederilor art. 1 si art. 2 alin. (2) si (4) din Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 442/2016 privind cuantumul tranzactiilor, termenele pentru intocmire, continutul si conditiile de solicitare a dosarului preturilor de transfer si procedura de ajustare/estimare a preturilor de transfer, pana la data de . . . . . . . . . . veti prezenta dosarul preturilor de transfer la sediul organului fiscal/la locul de desfasurare al inspectiei fiscale situat in . . . . . . . . . .

Perioada si tranzactiile pentru care se va intocmi/prezenta dosarul preturilor de transfer sunt:

1. . . . . . . . . .

2. . . . . . . . . .

Dosarul preturilor de transfer solicitat nu va acoperi tranzactiile si perioadele care au facut obiectul unui acord de pret in avans sau tranzactiile pentru care a fost emisa o decizie de ajustare/estimare a venitului sau cheltuielii uneia dintre persoanele afiliate, pentru care urmeaza sa prezentati documentele in cauza.

Va comunicam faptul ca, in conformitate cu prevederile art. 4 alin. (2) din Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 442/2016 privind cuantumul tranzactiilor, termenele pentru intocmire, continutul si conditiile de solicitare a dosarului preturilor de transfer si procedura de ajustare/estimare a preturilor de transfer, poate fi solicitata prelungirea termenului de prezentare a dosarului preturilor de transfer, o singura data, pentru motive temeinic justificate.

Prezenta solicitare a fost emisa in baza prevederilor art. 108 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
    
    Organul de inspectie fiscala,
. . . . . . . . . .
(functia, numele si prenumele, semnatura)

 


 ANEXA Nr. 2

AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA

Directia Generala . . . . . . . . . .

Administratia . . . . . . . . . .

SOLICITARE
de prezentare a dosarului preturilor de transfer, in cazul contribuabililor/platitorilor ce au obligatia elaborarii si prezentarii acestuia conform prevederilor art. 108 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare

Denumirea contribuabilului/platitorului: . . . . . . . . . .

Cod unic de inregistrare fiscala: . . . . . . . . . .

Domiciliul fiscal: . . . . . . . . . .

Stimata doamna/Stimate domn,

Va informam ca pana la data de . . . . . . . . . ., in baza prevederilor art. 1 si art. 2 alin. (3) din Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 442/2016 privind cuantumul tranzactiilor, termenele pentru intocmire, continutul si conditiile de solicitare a dosarului preturilor de transfer si procedura de ajustare/estimare a preturilor de transfer, aveti obligatia de a depune/transmite la sediul organului fiscal, situat in . . . . . . . . . ., dosarul preturilor de transfer pentru anul/anii fiscal(i) 20 . . . . . . . . . .

Dosarul preturilor de transfer solicitat nu va acoperi tranzactiile si perioadele care au facut obiectul unui acord de pret in avans sau tranzactiile pentru care a fost emisa o decizie de ajustare/estimare a venitului sau cheltuielii uneia dintre persoanele afiliate, pentru care urmeaza sa prezentati documentele in cauza.

Prezenta solicitare a fost emisa in baza prevederilor art. 58, art. 64 si art. 108 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
    
    Conducatorul organului fiscal,
. . . . . . . . . .
(functia, numele si prenumele, semnatura, stampila)

Persoane de contact: . . . . . . . . . ., telefon: . . . . . . . . . .

 

 ANEXA Nr. 3
CONTINUTUL DOSARULUI PRETURILOR DE TRANSFER

Dosarul preturilor de transfer va contine:

A. Informatii despre grup:

1. structura organizatorica, juridica si operationala a grupului (lista entitatilor componente din cadrul grupului, inclusiv sediile permanente si datele de identificare ale acestora), localizarea geografica a entitatilor componente, cu precizarea participatiilor de la nivelul grupului, din perioada pentru care a fost intocmit dosarul preturilor de transfer;

2. descrierea generala a activitatii grupului, strategia de afaceri, inclusiv schimbarile din strategia de afaceri din perioada pentru care a fost intocmit dosarul preturilor de transfer;

3. descrierea politicii de stabilire a preturilor de transfer la nivelul grupului, dupa caz;

4. prezentarea generala a tranzactiilor intre persoane afiliate;

5. descrierea generala a functiilor indeplinite, riscurilor asumate si a activelor utilizate in cadrul tranzactiilor derulate intre persoanele afiliate (analiza functionala), inclusiv schimbarile intervenite in profilul functional al societatilor din cadrul grupului, in perioada pentru care se intocmeste dosarul preturilor de transfer;

6. descrierea principalelor functii indeplinite, riscuri asumate si active utilizate, la nivel de grup, care contribuie semnificativ si definitoriu la crearea de valoare adaugata, cu individualizarea acestora la nivelul fiecarei entitati participante in grup;

7. prezentarea detinatorilor de active necorporale si a drepturilor de proprietate aferente din cadrul grupului (brevet, licenta, denumire comerciala, marca, sigla, know-how etc.), daca este cazul;

8. descrierea generala a politicii de preturi de transfer referitoare la aranjamentele financiare (servicii de finantare intra- grup) dintre persoanele afiliate, daca este cazul;

9. descrierea eventualelor restructurari ale afacerilor in cadrul grupului, in perioada pentru care se intocmeste dosarul preturilor de transfer;

10. descrierea generala a activitatii de cercetare-dezvoltare a grupului, daca este cazul;

11. prezentarea acordurilor de pret in avans incheiate de catre contribuabil/platitor sau de catre alte societati din cadrul grupului, in legatura cu acesta, cu exceptia celor emise de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala.

B. Informatii despre contribuabil/platitor:

1. structura organizatorica, juridica si operationala a contribuabilului/platitorului (lista persoanelor afiliate, inclusiv sediile permanente si datele de identificare ale acestora), localizarea geografica a persoanelor afiliate, precizarea relatiilor de afiliere directe si indirecte ale contribuabilului/platitorului, din perioada pentru care a fost intocmit dosarul preturilor de transfer, cu evidentierea schimbarilor intervenite;

2. descrierea generala a activitatii contribuabilului/platitorului, strategia de afaceri, inclusiv schimbarile din strategia de afaceri din perioada pentru care a fost intocmit dosarul preturilor de transfer;

3. descrierea tranzactiilor derulate cu fiecare persoana afiliata si a contextului in care se deruleaza acestea;

4. descrierea politicii de stabilire a preturilor de transfer la nivelul contribuabilului/platitorului;

5. descrierea modalitatii de implementare a aplicarii metodologiei preturilor de transfer pentru tranzactiile derulate cu persoanele afiliate de catre contribuabil/platitor;

6. descrierea activitatii de cercetare/dezvoltare a contribuabilului/platitorului, acolo unde este cazul;

7. descrierea generala a politicii de preturi de transfer referitoare la serviciile de finantare intra-grup ale contribuabilului/platitorului cu persoanele afiliate, cu prezentarea acordurilor de finantare incheiate atat cu persoane afiliate, cat si cu creditori independenti, acolo unde este cazul;

8. prezentarea unor eventuale acorduri incheiate de contribuabil/platitor cu persoane afiliate, ce vizeaza aranjamente de contributii la cost;

9. descrierea tranzactiilor constand in servicii intra-grup, respectiv prezentarea cheilor de alocare a costurilor, dupa caz, cu individualizarea serviciilor care contribuie semnificativ si definitoriu la crearea de valoare adaugata;

10. prezentarea principalelor piete de desfacere pentru livrarile de bunuri corporale/prestarile de servicii ale contribuabilului/platitorului cu persoanele afiliate;

11. descrierea tranzactiilor legate de eventuale restructurari ale afacerilor ce implica contribuabilul/platitorul in cauza, in perioada pentru care se intocmeste dosarul preturilor de transfer;

12. prezentarea detaliata a tranzactiilor cu persoanele afiliate:

a) fluxul de tranzactionare;

b) fluxul de facturare;

c) valoarea tranzactiilor derulate cu persoana/persoanele afiliata(e);

d) valoarea platilor/incasarilor aferente fiecarei tranzactii derulate de contribuabil/platitor cu fiecare persoana afiliata.

13. prezentarea detaliata a analizei functionale si a analizei de comparabilitate:

a) caracteristicile bunurilor corporale sau necorporale sau a serviciilor, inclusiv a serviciilor de finantare ce fac obiectul tranzactiei/tranzactiilor cu persoanele afiliate;

b) strategii de afaceri specifice (de exemplu: strategii de penetrare a pietei, evenimente de natura extraordinara etc.);

c) functiile indeplinite, riscurile asumate si active utilizate de catre contribuabil/platitor si persoana/persoanele afiliata(e) pentru tranzactia/tranzactiile derulata(e);

d) termenii contractuali ai tranzactiei/tranzactiilor, cu anexarea copiilor contractelor/acordurilor ce stau la baza derularii tranzactiei/tranzactiilor cu persoanele afiliate;

e) circumstantele economice speciale ale tranzactiei/tranzactiilor;

f) analiza de comparabilitate: informatii cu privire la tranzactii comparabile externe sau interne (descrierea strategiei de cautare a societatilor comparabile si a surselor de informatii, prezentarea valorilor indicatorilor financiari utilizati in analiza de comparabilitate, descrierea eventualelor ajustari de comparabilitate realizate, prezentarea listei societatilor comparabile si a listei societatilor eliminate din esantionul de comparabilitate, ca urmare a cautarii manuale, cu precizarea motivelor excluderii etc.). Justificarea respectarii principiului valorii de piata va avea la baza informatiile disponibile contribuabilului/platitorului in mod rezonabil la momentul stabilirii/documentarii preturilor de transfer, cu prezentarea documentelor-suport in acest sens;

g) o prezentare a prezumtiilor critice care au stat la baza stabilirii politicii de preturi de transfer;

h) o prezentare a motivelor pentru care s-a recurs la o analiza multianuala sau la o analiza anuala a datelor comparabile, dupa caz;

14. descrierea metodei de stabilire a preturilor de transfer pentru fiecare tranzactie si argumentarea criteriilor de selectie a acesteia; in cazul metodelor de stabilire a preturilor de transfer ce presupun selectarea partii testate va fi prezentata argumentarea pentru selectarea acesteia;

15. prezentarea acordurilor de pret in avans unilaterale sau bilaterale/multilaterale, care au legatura cu tranzactia/tranzactiile derulata(e), la care Agentia Nationala de Administrare Fiscala nu este parte;

16. prezentarea altor informatii relevante pentru contribuabil/platitor.


Infografic © 2016 Contabilul.ro.
 

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
preturi de transferordinul 442/2016dosarul preturilor de transfercontinutul dosaruluiinspectii fiscale

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 22 Februarie 2016


Votati articolul "Atentie! Ordinul 442/2016 modifica politica preturilor de transfer. Noile obligatii din 2016":
Rating:

Nota: 3.67 din 5 din 6 voturi


Alte articole publicate in data de 22 Februarie 2016 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 2 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Subiectele saptamanii

  • Sistemul split TVA va ramane optional in totalitate. Proiectul a fost adoptat de Senat

    • UPDATE in 17 octombrie 2019. Proiectul de lege pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcata a TVA a fost adoptat ieri de Senat. Dupa interventia Comisiei Europene, Guvernul este nevoit sa schimbe regulile privind mecanismul de split TVA.   Prezentam mai jos schimbarile preconizate anuntate in expunerea de motive a proiectului privind mecanismul de split TVA: ...» citeste mai departe aici

  • Noi modificari ale Legii societatilor ar putea intra in vigoare curand. Senatul a dat unda verde!

    • UPDATE in 17 octombrie 2019. Proiectul de lege ce cuprinde o serie de masuri pentru societatile decapitalizate a fost adoptat, in 16 septembrie, de Senat. Urmeaza ca actul sa mearga la Camera Deputatilor pentru dezbatere. Aceste modificari legislative au fost prevazute initial intr-un proiect de Ordonanta initiat de Teodorovici si publicat la mijlocul lunii august pe site-ul Finantelor, in dezbatere publica. Actul poarte...» citeste mai departe aici

  • Proiectul de lege pentru impozitarea bacsisului a fost adoptat de Senat

    • UPDATE in 17 octombrie 2019. Proiectul de lege depus de ministrul demis al Finantelor Publice, Eugen Teodorovici, care prevede impozitarea bacsissului si includerea acestei sume pe bonul fiscal, a fost adoptat de Senat. Bacsisul este definit in vederea evidentierii sumelor pe bonul fiscal, instituirea obligatiei de evidentiere pe bonul fiscal a bacsisului incasat de la clienti, in cazul serviciilor de restaurant, baruri s...» citeste mai departe aici

  • Valoarea tichetelor de cresa, MAJORATA din luna octombrie. Ce acte sunt necesare pentru obtinerea acestora?

    • UPDATE in 18 octombrie 2019. Valoarea tichtelor de cresa se va majora incepand cu luna octombrie a acestui an. Acestea vor ajunge la suma de 460 de lei, adica se va face o crestere de zece lei, conform unui act normativ publicat in Monitorul Oficial nr. 841 din 16 octombrie 2019. Este important de retinut ca noua valoare nominala se va aplica si pentru primele 2 luni ale semestrului I al anului 2020, respectiv fe...» citeste mai departe aici

  • CECCAR: grad de promovare de peste 50% la examenul de acces

    • In urma examenului de admitere la stagiu, organizat in zilele de 5 si 6 octombrie 2019, CECCAR a observat un grad de promovare de peste 50%. Cu aceasta ocazie, institutia le ureaza bun-venit celor 467 de noi stagiari: “Ii felicitam pe toti pentru rezultatele obtinute si le uram mult succes in anii de stagiu!”.   Candidatii admisi vor urma un stagiu de trei ani, pe parcursul caruia vor beneficia de pregatire profesionala (teoretica si practica...» citeste mai departe aici

  • Prima de casare. Care este monografia contabila?

    • Te gandesti la monografia contabila pentru prima de casare? Expertul nostru prezinta detaliat ce pasi contabili trebuie facuti pentru ca inregistrarea sa fie corecta.   Avem situatia urmatoare: exista o factura fiscala de achizitie masina Toyota, prin programul Rabla.  Datele de pe factura sunt urmatoarele: Baza = 85873.34 TVA = 16315.93 Total de plata = 102189.27 Prima de casare = 9200 Diferenta benefici...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2019 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile  
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X