In randurile de mai jos, avem cazul unei institutii publice care urmeaza sa efectueze operatiuni de casare de mijloace fixe si obiecte de inventar. In urma operatiunilor de casare pot rezulta deseuri si materiale de natura obiectelor de inventar sau materiale consumabile. Doar o parte din deseurile rezultate in urma casarii pot fi valorificate la societatile de recuperare a materialelor reciclabile prin vanzarea lor (deseuri feroase, lemn, carton, plastic, textile).
Vom raspunde urmatoarelor intrebari:
Cum se inregistreaza in contabilitate deseurile rezultate (de la intrarea in gestiune pana la vanzarea lor)?
Ce se intampla in situatia in care comisia de casare (care are si atributii de evaluare a materialelor rezultate) nu poate stabili valoarea deseurilor rezultate, ci doar cantitatea acestora si deseurile respective nu pot fi valorificate la societatile de reciclare ?
Conform Legii 15/1994:
Art. 23 - La scoaterea din functiune a mijloacelor fixe apartinand agentilor economici la care statul detine peste 50% din capitalul social se va urmari valorificarea la maximum a ansamblurilor, subansamblurilor si pieselor componente prin executarea unor mijloace fixe noi, ca piese de schimb in cadrul unitatii respective sau prin vanzare, pe baza de licitatie publica, organizata potrivit legii.
Art. 27 - Declasarea si casarea unor bunuri materiale, altele decat mijloacele fixe, sunt de competenta consiliilor de administratie ale agentilor economici, respectiv a responsabilului cu gestiunea patrimoniului. Declasarea si casarea unor bunuri materiale, altele decat mijloacele fixe, apartinand institutiilor publice, sunt de competenta ordonatorului de credite bugetare.
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Cartea verde a contabilitatii
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Conform Legii 211/15.11.2011 deseu este orice substanta sau obiect pe care detinatorul il arunca ori are intentia sau obligatia sa il arunce.
Inregistrari contabile conform OMFP 1917/2005 cu modificarile si completarile ulterioare:
I.Valorificarea materialelor rezultate din dezmembrarea si casarea bunurilor scoase din functiune
1. Cheltuieli ocazionate de casarea, dezmembrarea, declasarea activelor fixe, materialelor de natura obiectelor de inventar sau altor materiale
6xx=401
2. Materiale rezultate din casare
302(303) = 719
Materiale consumabile, Materiale de natura obiectelor de inventar Alte venituri operationale
3. Valorificarea materialelor rezultate
602(603) = 302(303)
Materiale consumabile, Materiale de natura obiectelor de inventar
3.1 cand sumele incasate se retin de institutia publica
411 = 719
Clienti Alte venituri operationale
3.2 cand sumele incasate se vireaza la buget
411 = 448
Clienti Alte datorii si creante cu bugetul
4. Incasarea facturii
560(561,770) = 411
Clienti
5. Virarea la buget a sumelor obtinute din valorificare
448 = 411
Alte datorii si creante cu bugetul Clienti
6. Inregistrarea stocurilor rezultate din dezmembrarea imobilizarilor
301(302,303) = 791
Materii prime(Materiale consumabile, Materiale de natura obiectelor de inventar) Venituri din valorificarea unor bunuri ale statului"
II. Inregistrari contabile deseuri rezultate in urma casarii:
1. Intrarea in gestiune a deseurilor rezultate
346 = 709
Produse reziduale Variatia stocurilor
2. Vanzarea deseurilor in unitati specializate
2.1 cand sumele incasate se retin de institutia publica
411 = 719
Clienti Alte venituri operationale
2.2 cand sumele incasate se vireaza la buget
411 = 448
Clienti Alte datorii si creante cu bugetul
2.3. Incasarea facturii
560(561,770) = 411
Clienti
3. Virarea la buget a sumelor obtinute din valorificare
448 = 411
Alte datorii si creante cu bugetul Clienti
4. Iesirea din gestiune a deseurilor
709 = 346
Variatia stocurilor Produse reziduale
In situatia in care comisia de casare (cu atributii de evaluare a materialelor rezultate) nu poate stabili valoarea deseurilor rezultate ci doar cantitatea acestora iar deseurile respective nu pot fi valorificate la societatile de reciclare si nu mai sunt utile institutiei, se poate propune distrugerea lor prin intocmirea unui proces verbal de distrugere incheiat de comisia de casare. Distrugerea bunurilor se face cu respectarea normelor legale in vigoare privind protectia mediului.
Raspuns oferit de www.portalcontabilitate.ro