email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Regim compensare creante la bugetul de stat pentru o entitate care a intrat in lichidare voluntara

regim compensare creantelichidare voluntaracodul fiscalinspectie fiscalatva de rambursatdecont 300

Firmele se confrunta zilnic cu nenumarate situatii care cer o rezolvare imediata. In cazul in care nu exista un raspuns rapid la indemana celor care trebuie sa ia o decizie, multe dintre consecintele acestei intarzieri pot deveni mult mai grave. Dam exemplul unei firme care a depus deja documentatia de dizolvare prin lichidare la ONRC si care in trimestrul III 2016 are TVA de recuperat, dar si impozit pe profit de plata.

Asociatii doresc depunerea unei cereri de compensare a celor doua taxe. Vom vedea daca firma trebuie sa bifeze TVA de rambursat si sa trimita catre ANAF cererea de compensare cu impozitul pe profit la trimestrul III. Tinand cont de faptul ca TVA-ul de rambursat este sub 45.000 lei, vom vedea care este perioada supusa verificarii si care ar fi perioada maxima de prelungire a dizolvari societatii. In plus, vom stabili in ce masura compensarea TVA cu impozitul pe profit va genera sume accesorii de plata.

Iata raspunsul specialistului:


Ati identificat corect cum trebuie sa procedati in situatia in care entitatea si-a depus documentatia de dizolvare prin lichidare (voluntara presupun) prin bifarea in Decontul 300 la 30 septembrie TVA de rambursat si depunerea cererii de compensare.
 
Dizolvarea societatii se finalizeaza doar dupa parcuregerea mai multor etape, depunerea situatiei financiare de lichidare ("bilantului cu 0) la autoritatea fiscala si apoi dovada depunerii la Registrul Comertului reprezinta de fapt cea de a treia etapa in dizolvarea voluntara a entitatii ( mai multe detalii privind etapele radierii le gasiti pe site ONRC: http://www.onrc.ro/index.php/ro/dizolvari-lichidari-radieri/persoane-juridice/dizolvarea-voluntara-si-lichidarea-snc-scs-srl-sa-si-sca-cu-numire-de-lichidator).   
 
Perioada maxima de prelungire a dizolvari societatii se regaseste la art. 260 din LEGEA Nr. 31/1990 Legea societatilor:

"Art. 260. - (1) Lichidarea societatii trebuie terminata in cel mult un an de la data inregistrarii in registrul comertului a mentiunii de dizolvare. Pentru motive temeinice, la cererea lichidatorului, oficiul registrului comertului poate prelungi acest termen cu inca un an, dar nu mai mult de doua ori.".
 
Conform acestui articol se poate prelungi perioada de dizolvare a entitatii pe o perioada de maxim 3 ani, prelungire care se poate aproba pentru fiecare an in parte doar daca este justificata ( in cazul dvs. justificarea fiind nefinalizarea de catre organele fiscale a procedurii de compensare a creantelor/datoriilor la bugetul de stat aferente entitatii dvs.                    


                                         
Conform noului Cod de procedura fiscala (Legea privind Codul de procedura fiscala 207/2015 ) creantele se pot stinge si prin compensare (art. 22 ) si aceasta se poate efectua cand creantele exista deodata cu conditia ca acestea sa fie "certe, lichide si exigibile" ( alin 4 al art 167 din noul Cod de procedura fiscala). Compensarea se poate face fie din oficiu ( ceea ce nu este aplicabil in speta dvs, entitatea intrand in etapa de dizolvare voluntara ) fie la cererea contribuabilului ( alin 7 al art 167 noul CPF).
 
Cu privire la dobanzi si penalitati de intarziere in cazul compensarii se calculeaza, daca este cazul,  pana la data la care creantele exista deodata ( art 178 din noul CPF ). In cazul entitatii dvs., ambele (TVA de ramursat si impozite pe profit de plata ), care sunt aferente trimestrului III ale anului 2016, nu sunt intarziate ( teremenul de declarare fiind pana la 25 octombrie 2016) si deci nu li se pot calcula dobanzi si majorari de intarziere.
 
Conform punctului 2 din Anexa 1 "PROCEDURA DE SOLUTIONARE a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare" din OPANAF 3699/2015 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare  in vigoare de la 1 ianuarie 2016 puteti solicita compensarea sumei negative de TVA doar daca aceasta indeplineste conditiile amintite si care se regasesc la art. 167 din noul CPF, respectiv sa fie "certa, lichida si exigibila ".      
                                            
Din cele prezentate de dvs. sunt indeplinite aceste conditii.   
                                                   
Conform cererii de compensare pe care o veti depune pentru suma negativa din Decontul 300 aferent trim III pe care o veti declara pana la 25 octombrie 2016, aceasta va fi transferata din evidenta pe platitor (entitatea din speta dvs. ) intr-o evidenta distincta care se transmite prin Nota de predare la Departamentul de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare pentru efectuarea analiei de risc.            
                                                                 
In cazul entitatii dvs., optiunea de rambursare TVA se incadreaza in categoria deconturilor de TVA cu risc fiscal mare ( entitatea a declansat procedura de lichidare voluntara ), caz in care se impune inspectia fiscala anticipata (litera c de la punctul 18 din Anexa 1 la OPANAF 3699/2015 ).  Perioada supusa verificarii de catre inspectia fiscala este aferenta ultimilor 5 ani ( alin 1 al art 110 si alin 1 al art. 117 din CPF ).                      
                                                                             
Durata efectuarii insepctiei fiscale este in functie de obiectivele inspectiei si nu poate depasi, cfm. alin (1) al art. 126 din CPF:

"a) 180 de zile pentru contribuabilii mari, precum si pentru contribuabilii/platitorii care au sedii
secundare, indiferent de marime;
b) 90 de zile pentru contribuabilii mijlocii;
c) 45 de zile pentru ceilalti contribuabili."
 
In concluzie, avand in vedere cele prezentate, societate dvs., chiar si in conditiile controlului fiscal anticipat, se poate incadra in termenul legal de dizolvare voluntara ( dizolvare prin lichidare).
 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Ela Dumitra - Lector Universitar dr.

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Legea nr. 296/2023: Atentie la modificarile fiscale pentru PFA!


PFA/Intreprindere Individuala/Intreprindere Familiala - Legislatia se modifica!

Atentie la NOUTATILE din Codul Fiscal!
Taxele pentru PFA sunt luate la tinta!

Fii mereu informat cu cele mai noi modificari din lege

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
regim compensare creantelichidare voluntaracodul fiscalinspectie fiscalatva de rambursatdecont 300


Data aparitiei: 04 Octombrie 2016

Votati articolul "Studiu de caz: Regim compensare creante la bugetul de stat pentru o entitate care a intrat in lichidare voluntara":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X