Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Studiu de caz: Regim compensare creante la bugetul de stat pentru o entitate care a intrat in lichidare voluntara

Data aparitiei: 04 Octombrie 2016
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
regim compensare creantelichidare voluntaracodul fiscalinspectie fiscalatva de rambursatdecont 300

Firmele se confrunta zilnic cu nenumarate situatii care cer o rezolvare imediata. In cazul in care nu exista un raspuns rapid la indemana celor care trebuie sa ia o decizie, multe dintre consecintele acestei intarzieri pot deveni mult mai grave. Dam exemplul unei firme care a depus deja documentatia de dizolvare prin lichidare la ONRC si care in trimestrul III 2016 are TVA de recuperat, dar si impozit pe profit de plata.

Asociatii doresc depunerea unei cereri de compensare a celor doua taxe. Vom vedea daca firma trebuie sa bifeze TVA de rambursat si sa trimita catre ANAF cererea de compensare cu impozitul pe profit la trimestrul III. Tinand cont de faptul ca TVA-ul de rambursat este sub 45.000 lei, vom vedea care este perioada supusa verificarii si care ar fi perioada maxima de prelungire a dizolvari societatii. In plus, vom stabili in ce masura compensarea TVA cu impozitul pe profit va genera sume accesorii de plata.

Iata raspunsul specialistului:


Ati identificat corect cum trebuie sa procedati in situatia in care entitatea si-a depus documentatia de dizolvare prin lichidare (voluntara presupun) prin bifarea in Decontul 300 la 30 septembrie TVA de rambursat si depunerea cererii de compensare.
 
Dizolvarea societatii se finalizeaza doar dupa parcuregerea mai multor etape, depunerea situatiei financiare de lichidare ("bilantului cu 0) la autoritatea fiscala si apoi dovada depunerii la Registrul Comertului reprezinta de fapt cea de a treia etapa in dizolvarea voluntara a entitatii ( mai multe detalii privind etapele radierii le gasiti pe site ONRC: http://www.onrc.ro/index.php/ro/dizolvari-lichidari-radieri/persoane-juridice/dizolvarea-voluntara-si-lichidarea-snc-scs-srl-sa-si-sca-cu-numire-de-lichidator).   
 
Perioada maxima de prelungire a dizolvari societatii se regaseste la art. 260 din LEGEA Nr. 31/1990 Legea societatilor:

"Art. 260. - (1) Lichidarea societatii trebuie terminata in cel mult un an de la data inregistrarii in registrul comertului a mentiunii de dizolvare. Pentru motive temeinice, la cererea lichidatorului, oficiul registrului comertului poate prelungi acest termen cu inca un an, dar nu mai mult de doua ori.".
 
Conform acestui articol se poate prelungi perioada de dizolvare a entitatii pe o perioada de maxim 3 ani, prelungire care se poate aproba pentru fiecare an in parte doar daca este justificata ( in cazul dvs. justificarea fiind nefinalizarea de catre organele fiscale a procedurii de compensare a creantelor/datoriilor la bugetul de stat aferente entitatii dvs.                    


                                         
Conform noului Cod de procedura fiscala (Legea privind Codul de procedura fiscala 207/2015 ) creantele se pot stinge si prin compensare (art. 22 ) si aceasta se poate efectua cand creantele exista deodata cu conditia ca acestea sa fie "certe, lichide si exigibile" ( alin 4 al art 167 din noul Cod de procedura fiscala). Compensarea se poate face fie din oficiu ( ceea ce nu este aplicabil in speta dvs, entitatea intrand in etapa de dizolvare voluntara ) fie la cererea contribuabilului ( alin 7 al art 167 noul CPF).
 
Cu privire la dobanzi si penalitati de intarziere in cazul compensarii se calculeaza, daca este cazul,  pana la data la care creantele exista deodata ( art 178 din noul CPF ). In cazul entitatii dvs., ambele (TVA de ramursat si impozite pe profit de plata ), care sunt aferente trimestrului III ale anului 2016, nu sunt intarziate ( teremenul de declarare fiind pana la 25 octombrie 2016) si deci nu li se pot calcula dobanzi si majorari de intarziere.
 
Conform punctului 2 din Anexa 1 "PROCEDURA DE SOLUTIONARE a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare" din OPANAF 3699/2015 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare  in vigoare de la 1 ianuarie 2016 puteti solicita compensarea sumei negative de TVA doar daca aceasta indeplineste conditiile amintite si care se regasesc la art. 167 din noul CPF, respectiv sa fie "certa, lichida si exigibila ".      
                                            
Din cele prezentate de dvs. sunt indeplinite aceste conditii.   
                                                   
Conform cererii de compensare pe care o veti depune pentru suma negativa din Decontul 300 aferent trim III pe care o veti declara pana la 25 octombrie 2016, aceasta va fi transferata din evidenta pe platitor (entitatea din speta dvs. ) intr-o evidenta distincta care se transmite prin Nota de predare la Departamentul de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare pentru efectuarea analiei de risc.            
                                                                 
In cazul entitatii dvs., optiunea de rambursare TVA se incadreaza in categoria deconturilor de TVA cu risc fiscal mare ( entitatea a declansat procedura de lichidare voluntara ), caz in care se impune inspectia fiscala anticipata (litera c de la punctul 18 din Anexa 1 la OPANAF 3699/2015 ).  Perioada supusa verificarii de catre inspectia fiscala este aferenta ultimilor 5 ani ( alin 1 al art 110 si alin 1 al art. 117 din CPF ).                      
                                                                             
Durata efectuarii insepctiei fiscale este in functie de obiectivele inspectiei si nu poate depasi, cfm. alin (1) al art. 126 din CPF:

"a) 180 de zile pentru contribuabilii mari, precum si pentru contribuabilii/platitorii care au sedii
secundare, indiferent de marime;
b) 90 de zile pentru contribuabilii mijlocii;
c) 45 de zile pentru ceilalti contribuabili."
 
In concluzie, avand in vedere cele prezentate, societate dvs., chiar si in conditiile controlului fiscal anticipat, se poate incadra in termenul legal de dizolvare voluntara ( dizolvare prin lichidare).
 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Ela Dumitra - Lector Universitar dr.

 






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X