Update 10 ian 2017: Modificarile aduse Codului fiscal prin OUG 3/2017 sunt disponibile aici
Ministerul de Finante a publicat recent proiectul de modificare a Codului fiscal si a Codului de procedura fiscala. MFP anunta ca se continua astfel procesul de simplificare, de crestere a transparentei bugetare si de modernizare a sistemului de administrare a taxelor si impozitelor.
Va recomandam, pe aceeasi tema, si analiza facuta de Irina Dumitrescu: Ce modificari prevede Codul fiscal pentru 2017?
In urma consultarilor cu mediul de afaceri si cu asociatiile de profil, Ministerul Finantelor propune un nou pachet de masuri ce vizeaza modificari ale Codurilor fiscal si de procedura fiscala si ale altor acte normative. Redam mai jos aceste noi modificari pe fiecare capitol din Codul fiscal:
In domeniul Codului fiscal:
Titlul I- " Dispozitii generale"
1. Se modifica notiunea de stock option plan in sensul ca aceasta nu mai vizeaza doar persoanele juridice ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata sau tranzactionate in cadrul unui sistem alternativ de tranzactionare, ci vizeaza orice persoana juridica care acorda angajatilor, administratorilor si/sau directorilor acesteia sau ai persoanelor juridice afiliate ei, dreptul de a achizitiona la un pret preferential sau de a primi cu titlu gratuit un numar determinat de titluri de participare, emise de entitatea respectiva.
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Manual de politici contabile - Stick USB
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
2. Se modifica prevederile referitoare la masurile aplicabile contribuabililor care isi recapata codul de TVA dupa ce acesta a fost anulat organele fiscale, in sensul ca:
- acestia vor factura cu TVA catre clienti toate vanzarile pe care le-au realizat in perioada in care nu au avut cod de TVA, putand astfel sa-si recupereze de la acestia taxa pe care au colectat-o,
- pentru cumpararile aferente vanzarilor efectuate in perioada in care contribuabilii au codul anulat vor putea deduce TVA dupa reinregistrare,
- beneficiarii acestora vor putea deduce taxa aferenta cumpararilor efectuate in perioada in care furnizorul a avut codul anulat,
- cheltuielile inregistrate de contribuabilii inactivi si de beneficiarii acestora, vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal privind impozitul pe profit, la reactivarea potrivit Codului de procedura fiscala, fie in perioada fiscala din anul in curs, fie prin rectificarea declaratiei de impozit pe profit a anului fiscal precedent.
Titlul II - "Impozitul pe profit"
1. Se propune introducerea unor reglementari cu privire la stabilirea anului fiscal modificat. Astfel, se propun urmatoarele reguli:
a) daca anul fiscal modificat redevine an fiscal calendaristic, ultimul an fiscal modificat include si perioada cuprinsa intre ziua ulterioara ultimei zile a anului fiscal modificat si 31 decembrie a anului calendaristic respectiv;
b) daca se modifica perioada anului fiscal modificat, primul an nou fiscal modificat include si perioada cuprinsa intre ziua ulterioara ultimei zile a anului fiscal modificatsi ziua anterioara primei zile a noului an fiscal modificat. De asemenea, aceste reglementari cuprind si precizari legate de termenele privind comunicarea catre organele fiscale competente a modificarii perioadei anului fiscal.
2. Aplicarea nelimitata in timp a facilitatii fiscale de scutire de impozit a profitului reinvestit prin eliminarea termenului pana la care este aplicabila facilitatea fiscala, respectiv termenul de 31 decembrie 2016, inclusiv, are ca obiectiv stimularea competitivitatii si inovarii, atragerea investitiilor, cresterea locurilor de munca, generarea si mentinerea ritmului de crestere economica pe termen lung, dezvoltarea unei economii competitive, capabila de performante tehnologice,in concordanta cu conditiile concurentiale la nivel european si global. De asemenea, se propuneextinderea aplicarii facilitatii si asupra dreptului de utilizare a programelor informatice.
3. Se propune clarificarea principiului de alocare a cheltuielilor nedeductibile aferente veniturilor neimpozabile, in sensul stabilirii unor venituri care nu au cheltuieli alocabile precum si definirea sferei cheltuielilor de conducere si administrare. 4. Introducerea unor prevederi referitoare la deducerea cheltuielilor efectuate cu pregatirea teoretica si/sau practica a elevilor in cadrul invatamantului profesionalsi tehnic, potrivit legii.
Titlul III -"Impozitul pe veniturile microintreprinderilor"
Se propune modificarea prevederilor actuale in sensul diminuarii limitei capitalului social al microintreprinderilor de la 25.000 euro la 45.000 lei, pentru care se poate aplica optiunea pentru plata impozitului pe profit. In acest context, se reglementeaza si situatia persoanelor juridice care au nivelul capitalului social de 25.000 euro, si care au optat pentru plata impozitui pe profit, in sensul ca, dupa intrarea in vigoare a acestor prevederi, isi mentin statutul de platitor de impozit pe profit chiar daca nivelul capitalului se reduce pana la noua limita de 45.000 lei.
De asemenea, se propune introducerea unor prevederi potrivit carora optiunea pentru plata impozitului pe profit sa poata fi aplicata si de catre microintreprinderile existente care au sau isi majoreaza capitalul social pana la noua limita de 45.000 lei, similar persoanelor juridice romane nou infiintate.
Titlul IV -"Impozitul pe venit"
1. Se includ in categoria de veniturilor neimpozabile bursele, premiile si alte drepturi sub forma de cazare, masa, transport, echipamente de lucru/protectie si altele asemenea primite de elevi pe parcursul invatamantului profesional si tehnic, potrivit reglementarilor legale in domeniul educatiei nationale.
2. Sunt considerate cheltuieli deductibile la stabilirea venitului net anual determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, cheltuielile efectuate pentru organizarea si desfasurarea invatamantului profesional si tehnic, potrivit reglementarilor legale in domeniul educatiei nationale.
3. Revizuirea prevederilor privind obligatiile declarative ale platitorilor de venituri cu retinere la sursa, in sensul clarificarii termenelor de depunere a declaratiilor si eliminarea obligatiei de a depune declaratia anuala referitoare la calculul si retinerea impozitului pe fiecare beneficiar de venit de catre platitorii de venituri cu retinere la sursa, pentru veniturile din: valorificarea sub orice forma a drepturilor de proprietate intelectuala, din pensii, din arendare, precumsi venituri din asocierea unei personae fizice cu o persoana juridica platitoare de impozit pe profit sau de tip microintreprindere.
Titlul V - "Contributii sociale obligatorii"
1. Includerea remuneratiei brute primite pentru activitatea prestata de zilieri in categoria veniturilor exceptate de plata contributiilor sociale obligatorii prevazute la art. 142 din Codul fiscal, in concordanta cu dispozitiile Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri, republicata.
2. Reglementarea termenului de plata si de declarare a contributiilor sociale obligatorii aferente drepturilor reprezentand diferente de venituri din salarii stabilite prin lege, pentru perioade anterioare, cum ar fi Legea nr. 85/2016 privind plata diferentelor salariale cuvenite personalului didactic din invatamantul de stat pentru perioada octombrie 2008 - 13 mai 2011, fara de care, platitorii diferentelor salariale care sunt unitati de invatamant de stat finantate de la bugetul de stat, ar plati obligatii fiscale accesorii.
Termenul de plata si de declarare a contributiilor sociale obligatorii aferente acestor drepturi se reglementeaza in mod similar cu cel prevazut pentru sumele stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii de la art. 146 alin. (9), 147 alin. (3), 168 alin. (7), 169 alin. (3), 190 alin. (8), 191 alin. (2), 199 alin. (7), 200 alin. (2), 207 alin. (6), 208 alin. (2), 214 alin. (4) si 215 alin. (2) din Codul fiscal. Pentru drepturile reprezentand diferente de venituri din salarii stabilite prin lege, pentru perioade anterioare, se prevede urmatoarea regula:
-sumele respective se defalca pe lunile carora le sunt aferente potrivit legii;
- pentru determinarea contributiilor se utilizeaza cotele de contributii sociale care erau in vigoare in acea perioada;
- contributiile sociale datorate potrivit legii se calculeaza, se retin la data efectuarii platii, se platesc si se declara pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care au fost platite aceste sume.
Titlul VII - "Taxa pe valoarea adaugata" poate fi consultat cu modificarile propuse aici: Modificari TVA in Codul Fiscal: Se elimina ROI si se suspenda D 392!!!
Titlul IX -"Impozite si Taxe Locale"
Se propune scutirea integrala pentru cladirea de domiciliu, terenul aferent cladirii de domiciliu si pentru un mijloc de transport, la alegerea contribuabilului, pentru bunurile detinute in comun cu sotul/sotia de catre persoanele cu handicap grav sau accentuatsi a persoanelor incadrate in gradul I de invaliditate, respectiv a reprezentantilor legali ai minorilor cu handicap grav sau accentuat si ai minorilor cu incadrati in gradul I de invaliditate. Daca o cladire, un teren sau un mijloc de transport este detinut in comun de soti impreuna cu o terta persoana, scutirea nu se va acorda si cotei-parti aferente tertului.
Proiectul de OUG pentru modificarea Codului fiscal si a Codului de procedura fiscala poate fi consultat AICI.