In analiza urmatoare, o societate de contabilitate este inactiva din cauza ca a expirat sediul social. Inactiva este conform deciziei nr. 1018820 din 24 iunie 2016, data de inactivare este 11.11.2016, iar data de publicare este 07.12.2016. Toate aceste date sunt conform registrului inactivi. Vom vedea care este data de la care se poate considera ca societatea este inactiva, precum si care e regimul fiscal pentru veniturile inregistrate in perioada de inactivitate si pentru cheltuielile cu salariatii.
Societatea este platitoare de impozit pe venit si neplatitoare de TVA. Vom vedea daca va avea de plata doar 3% impozit pe venit si daca, dupa inregistrarea la Registrul Comertului a prelungirii contractului de comodat pentru sediul social, este obligatoriu un control ANAF.
- Noi 29100 locuri
disponibileVideo Trainingul legislativ Declaratia 112
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Sanatate si Securitate in Munca, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere
Controlul nu este obligatoriu - Codul de procedura fiscala nu prevede in mod expres acest demers la reactivarea unei firme (si este si putin probabil dat fiind ca nu sunteti inregistrati in scopuri de TVA si nici nu solicitati asta iar expirarea sediului nu este un motiv serios sa se suspecteze o frauda).
In Codul de procedura fiscala se prevede la art. 92:
"(3) in cazurile prevazute la alin. (1) lit. f) si g) - nn. situatia dvs. se incadreaza la litera g) - , declararea in inactivitate se va face dupa implinirea termenului de 30 de zile de la comunicarea catre contribuabil/platitor a unei notificari referitoare la situatiile respective.
(4) Declararea ca inactiv a contribuabilului/platitorului, precum si reactivarea acestuia se efectueaza de catre organul fiscal central, prin decizie, emisa conform competentelor si procedurii stabilite prin ordin al presedintelui A.N.A.F., care se comunica contribuabilului/platitorului."
Data inactivarii ar trebui inscrisa intr-o decizie si este ulterioara datei in care este intocmita decizia. Daca in Registru dvs. ati gasit ca data inactivarii este 11.11.2016 – atunci aceasta este data de la care trebuie sa va considerati inactivi.
In perioada de inactivitate se aplica prevederile art. 11, alin. (6) si (7) din Codul fiscal:
(6) Contribuabilii, persoane impozabile stabilite in Romania, declarati inactivi conform Codului de procedura fiscala, care desfasoara activitati economice in perioada de inactivitate, sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor, taxelor si contributiilor sociale obligatorii prevazute de prezentul cod, dar, in perioada respectiva, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate.
Pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care persoana nu are un cod valabil de TVA, destinate operatiunilor care urmeaza a fi efectuate dupa data inregistrarii in scopuri de TVA care dau drept de deducere potrivit titlului VII, se ajusteaza in favoarea persoanei impozabile, prin inscrierea in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus de persoana impozabila dupa inregistrarea in scopuri de TVA sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, taxa aferenta:
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Examen Consultant Fiscal 2024
a) bunurilor aflate in stoc si serviciilor neutilizate, constatate pe baza de inventariere, in momentul inregistrarii;
b) bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, precum si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, aflate in proprietatea sa in momentul inregistrarii;
c) achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) si b) inainte de data inregistrarii si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.
(7) Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform Codului de procedura fiscala, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri/servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa."
Cum dvs. sunteti microintreprindere neplatitoare de TVA:
- Veti depune toate declaratiile din vectorul fiscal (112, 100, etc.)
- Veti plati impozitul pe venit de 3% (sau procentul cuvenit in functie de numarul de salariati) pe veniturile inregistrate in aceasta perioada
- Este irelevant daca sunt sau nu deductbile cheltuielile deoarece dvs. nu calculati impozit pe profit, ci platiti impozit pe venitul microintreprinderii.
Practic, inafara faptului ca facturile emise de dvs.in perioada de inactivitate nu reprezinta cheltuieli deductibile pentru partenerii dvs., pentru dvs. nu se schimba nimic (nefiind platitoare de TVA si neavand oblgatia ajustarii).
Dupa remedierea situatiei care a dus la inactivare (declararea la ONRC a prelungirii contractului pentru sediu) va prezentati la ANAF cu certificatul constatator care dovedeste acest fapt si solicitati reactivarea. Asa cum am spus la inceput, este foarte putin probabil sa fiti controlati in urma acestei situatii.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Anca Ivanov - Expert contabil