UPDATE in 13 martie 2020. Documentul privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare si a procedurii de comunicare a acestora a fost oficializat. Acesta contine procedura privind functionarea aplicatiei e-Popriri care va fi utilizata incepand din data de 27 martie 2020.
Masurile noi privind functionarea aplicatiei e-Popriri sunt cuprinse in Ordinul Ministerului Finantelor 1.665/2020, care a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 200 din data de 12 martie 2020.
Actul normativ contine procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta catre institutiile de credit a actelor de executare silita, precum si conditiile in care aceasta se realizeaza.
Autoritatile au dezvoltat aplicatia e-Popriri cu scopul ca popririle sa se instituie si sa se ridice in timp real si pentru a evita cazurile in care sunt ridicate sume mai mari decat ar trebui din unele conturi.
**********
Articolul initial
Decizia care a stat la baza elaborarii acestui proiect de ordin este necesitatea crearii mecanismului privind automatizarea infiintarii si ridicarii popririlor bancare de catre organele de executare silita din subordinea ANAF. Totul trebuie facut in limita sumelor inscrise in actele de executare silita, astfel incat disponibilitatile banesti existente in conturile contribuabililor sa nu fie afectate peste limita sumelor inscrise in adresa de infiintare a popririi bancare, si sa nu produca sincope in activitatea desfasurata de acestia, iar ridicarea masurilor de executare silita prin poprire bancara sa se realizeze cu operativitate.
Prin elaborarea proiectului de ordin se stabilesc urmatoarele:
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Cartea verde a contabilitatii
SAF-T pentru Contribuabili Mici
• comunicarea catre institutiile de credit a actelor de executare se realizeaza prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta, in spatiul privat de pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, printr-un sistem informatic prin care utilizatorii incarca si descarca documente. Actele de executare se comunica prin portal, sub forma unui fisier .pdf cu .xml atasat, semnat electronic, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta, conform legii;
• procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta catre institutiile de credit a actelor de executare silita, precum si conditiile in care aceasta se realizeaza este prevazuta in anexa nr. 1;
Fluxurile principale ale sistemului sunt urmatoarele:
• infiintarea popririlor asupra conturilor bancare prin procese informatice zilnice;
• transmiterea de catre institutiile de credit la ANAF a informatiilor privind suma pe care o pot plati (sold cert). Informatiile din acest tip de mesaj sunt minime (numarul de evidenta a platii, codul fiscal al debitorului, codul fiscal al destinatarului platii pentru identificarea popririlor aferente sediilor secundare, suma ce poate fi platita, data la care se comunica suma);
• transmiterea de catre ANAF catre institutiile de credit a sumelor de plata, avand in vedere soldul final al popririi si algoritmul de repartizare a sumelor ce urmeaza a fi platite;
• validarea si inregistrarea platilor virate in contul deschis special la nivelul Trezoreriei Operative Centrale – pentru institutiile de credit care vor opta pentru schimbul de mesaje cu ANAF platile receptionate de catre Trezoreria Operativa Centrala in contul IBAN destinat popririlor sunt supuse unui proces de validare, introdus cu scopul de a asigura corectitudinea elementelor privind identificarea debitorilor, a popririlor si a beneficiarului platii. Platile neconforme din punct de vedere al validarilor, se restituie de catre Trezoreria Operativa Centrala;
• inregistrarea platilor la nivelul Punctului central;
• ridicarea popririlor si transmiterea acestora institutiilor de credit.
• incheierea de catre institutiile de credit care doresc sa adere la mecanismul de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta a actelor de executare silita, a unei Conventii-cadru de aderare a institutiilor de credit la mecanismul de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta a actelor de executare silita, al carui model este prevazut in anexa nr. 2;
• se aproba modelul, precum si modul de difuzare, utilizare si de pastrare a formularului „Adresa pentru instiintarea institutiilor de credit privind sumele ramase de recuperat, ca urmare a stingerilor efectuate, din popririle infiintate prin mijloace electronice de transmitere la distanta”, prevazut in anexa nr. 3;
• data comunicarii catre institutia de credit a actului de executare este prima zi bancara urmatoare zilei incarcarii actului de executare in sistemul informatic, iar ora comunicarii este ora de incepere a zilei bancare. Aceste informatii se stabilesc, pentru fiecare institutie de credit, prin Conventia-cadru.
De asemenea, prin proiectul de ordin a fost reglementat ca prelucrarile de date cu caracter personal cuprinse in actele de executare comunicate institutiilor de credit prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta se realizeaza in conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor). Ministerul Finantelor Publice, respectiv A.N.A.F., publica pe portalul de internet propriu o informare cu privire la modul de ducere la indeplinire a prevederilor Regulamentului mentionat.
Totodata, avand in vedere prevederile art. 46 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, a fost stabilit ca actele de executare emise in forma electronica de organul fiscal central se vor semna cu semnatura electronica extinsa a Ministerului Finantelor Publice, bazata pe un certificat calificat.
Avand in vedere cele de mai sus, se propune abrogarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 691/2017 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare si a procedurii de comunicare a acestora, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 383 din 23 mai 2017.
Din punct de vedere al aplicarii in timp, prezenta procedura vizeaza popririle infiintate dupa data intrarii in vigoare a ordinului, respectiv adresele de infiintare a popririi emise si comunicate dupa momentul la care ordinul intra in vigoare.
In acest context, adresele de infiintare a popririi emise si comunicate pana la data intrarii in vigoare a ordinului vor fi supuse regulilor procedurale aplicabile la momentul respectiv, potrivit principiului tempus regit actum.
De asemenea trebuie precizat ca Ministerul Finantelor Publice – Agentia Nationala de Administrare Fiscala pune la dispozitia institutiilor de credit sistemul informatic necesar implementarii mecanismului popririi electronice incepand cu data intrarii in vigoare a ordinului, iar aderarea institutiilor de credit la noul mecanism este optionala prin semnarea Conventiei-cadru de aderare a institutiilor de credit la mecanismul de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta a actelor de executare silita.
Semnarea conventiei se realizeaza in functie si de capacitatile tehnice ale institutiilor de credit de adaptare a propriilor aplicatii informatice necesare procesarii si comunicarii informatiilor mentionate in procedura.
Pana la momentul in care o institutie de credit va adera la noul mecanism de infiintare a popririlor, prin semnarea Conventiei, organul fiscal va comunica infiintarile si ridicarile de popriri potrivit procedurilor aplicabile in prezent. In acest caz, exista posibilitatea ca pentru clientii acestor institutii de credit sa se crediteze contul Trezoreriei cu o suma mai mare decat soldul ramas de plata din poprirea initiala deoarece nu se poate realiza schimbul de meseje intermediar privind soldul ramas de plata din poprirea initiala, insa suma va fi restituita, din oficiu, de organul fiscal in termen de cel mult 5 zile lucratoare conform procedurilor existente.
De altfel, toate institutiile de credit trebuie sa fie interesate si sa depuna toate eforturile in vederea aderarii cat mai repede la noul sistem pus la dispozitie de MFP.
Totodata trebuie subliniat faptul ca noul mecanism de infiintare si ridicare a popririlor este in avantajul clientilor institutiilor de credit care au calitatea de debitor fata de ANAF astfel incat disponibilitatile banesti existente in conturile debitorilor sa nu fie afectate peste nivelul soldului ramas de plata, pe de o parte, iar pe de alta parte, ridicarea masurilor de executare silita prin poprire bancara sa se realizeze cu operativitate, in timp real, astfel incat sa nu produca sincope in activitatea desfasurata de contribuabili.
Procedura de analiza a sumelor indisponibilizate prin popririle infiintate
3.2. Dupa primirea adresei de infiintare a popririi, precum si ori de cate ori sunt incasate sume in conturile deschise de debitori, institutiile de credit transmit un mesaj in format .pdf cu .xml atasat, semnat electronic, cu sumele pe care le pot plati ca urmare a infiintarii popririi. Aceste informatii se transmit intr-un singur fisier, astfel:
a) pana la ora 17:00 a urmatoarei zile bancare celei in care a fost comunicata adresa de infiintare a popririi;
b) pana la ora 17:00 a urmatoarei zile bancare celei in care au fost incasate sume in conturile deschise de debitori.
3.3. Mesajul transmis de institutiile de credit, cu sumele pe care le pot plati, trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii:
a) numarul de evidenta a platii aferent adresei de infiintare a popririi;
b) codul de identificare fiscala al beneficiarului, respectiv al debitorului pe numele caruia s-a infiintat poprirea.
c) suma pe care o poate plati;
d) orice alte informatii relevante pentru identificarea sumelor care pot fi platite de institutiile de credit.
3.4. Din momentul transmiterii de catre institutiile de credit, a mesajului cu informatiile privind suma ce poate fi platita, acestea nu procedeaza la decontarea documentelor de plata primite, respectiv la debitarea conturilor debitorilor, si nu accepta alte plati din conturile acestora pana la realizarea platii efective. Plata sumelor prevazute la art. 236 alin. (14) din Codul de procedura fiscala poate fi realizata pana la data la care institutiile de credit transmit informatiile privind suma disponibila de plata.
3.5. Dupa expirarea termenului prevazut la pct. 3.2, sumele ce pot fi platite, confirmate de catre institutiile de credit, se sorteaza automat, in sistemul informatic e-Popriri, in ordine descrescatoare a valorii lor. Pe baza analizei sumelor ce pot fi platite, zilnic, pana la ora 24:00, se incarca pe platforma e-Popriri, mesajele referitoare la ordonantarile de plata, pentru virarea sumelor ce trebuie platite de institutiile de credit.
Consulta urmatoarele documente: