Masura privind introducerea Registrului central electronic pentru conturi de plati si conturi bancare este cuprinsa in OUG 111/2020 (MO nr. 620 din 15 iulie 2020). Acest registru va permite identificarea tuturor persoanelor fizice sau juridice ce detin sau controleaza conturi de plati si conturi bancare identificate prin IBAN.
Registrului central electronic pentru conturi de plati si conturi bancare nu este un subiect nou pentru cunoscatori. In luna aprilie 2020, a fost publicat un proiect de OUG pentru modificarea si completarea Legii nr.129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului pe site-ul Finantelor.
Elaborarea acestui document a fost necesara pentru ca Romania trebuie sa transpuna directiva UE privind prevenirea utilizarii sistemului financiar in scopul spalarii banilor sau finantarii terorismului. Se precizeaza in textul OUG faptul ca se impune modificarea in regim de urgenta a cadrului legal, fiind vorba de o situatie extraordinara a carei reglementare nu poate fi amanata.
Registrul central electronic pentru conturi de plati si conturi bancare: text extras din OUG 111/2020
Art. 611
(1) Pe baza datelor si informatiilor primite conform art. 61, A.N.A.F. organizeaza si operationalizeaza Registrul central electronic pentru conturi de plati si conturi bancare identificate prin IBAN.
(2) Registrul prevazut la alin. (1) permite identificarea, in timp util, a tuturor persoanelor fizice sau juridice care detin sau controleaza conturi de plati si conturi bancare identificate prin IBAN, astfel cum sunt definite in Regulamentul (UE) nr. 260/2012 al Parlamentului European si al Consiliului sau casete de valori detinute la o institutie de credit de pe teritoriul Romaniei.
(3) Urmatoarele informatii sunt accesibile prin intermediul registrului prevazut la alin. (1):
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
Declaratia Unica 2024 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS
a) pentru titularul de cont-client, persoanele care detin dreptul de semnatura pentru conturile deschise si orice persoana care pretinde ca actioneaza in numele clientului: numele, insotit de celelalte date de identificare prevazute la art. 15 alin. (1) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, sau de numarul unic de inregistrare in cazul nerezidentilor, dupa caz;
b) pentru beneficiarul real al titularului de cont-client: numele, insotit de celelalte date de identificare prevazute la art. 15 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, sau de numarul unic de inregistrare in cazul nerezidentilor, dupa caz;
c) pentru contul bancar sau de plati: numarul IBAN si data deschiderii si inchiderii contului;
d) pentru casetele de valori: numele concesionarului, insotit de celelalte date de identificare prevazute la art. 15 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, sau de numarul unic de identificare in cazul nerezidentilor, dupa caz, si durata perioadei de concesionare.
(4) Organul fiscal central, la cererea justificata a organului fiscal local sau a altei autoritati publice centrale si locale, transmite informatiile de la alin. (3) lit. a) si c) in scopul indeplinirii de catre aceste autoritati a atributiilor prevazute de lege.
(5) Autoritatile si institutiile prevazute la art. 1 din Legea nr. 129/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, au acces la informatiile din registrul prevazut la alin. (1) pentru indeplinirea obligatiilor care le revin acestora in temeiul Legii nr. 129/2019, respectiv in domeniul combaterii spalarii banilor sau al finantarii terorismului. Informatiile din registrul prevazut la alin. (1) sunt direct accesibile, fara intarziere si fara a fi filtrate Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor.
(6) Solicitarea si transmiterea de informatii prevazute la alin. (4), precum si accesul la informatii prevazut la alin. (5) se fac prin intermediul unui sistem informatic, pe baza de protocol incheiat de autoritatile si institutiile respective cu A.N.A.F. Informatiile cu privire la incheierea protocoalelor dintre autoritatile si institutiile prevazute la art. 1 din Legea nr. 129/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, sau dintre alte autoritati publice centrale sau locale si A.N.A.F., vor fi publicate atat pe pagina proprie de internet a institutiilor/autoritatilor respective, cat si pe pagina de internet a A.N.A.F.
(7) Informatiile prevazute in registrul prevazut la alin. (1) sunt pastrate pentru o perioada de zece ani de la incetarea relatiei de afaceri dintre entitatile prevazute la art. 61 alin. (1) si clienti.
(8) Organizarea si functionarea registrului prevazut la alin. (1) se stabileste prin ordin al presedintelui A.N.A.F."
Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala prevazut la art. 611 alin. (8) din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se emite in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
In termen de 10 zile de la operationalizarea registrului prevazut la art. 611 alin. (1) din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, institutiile de plata si institutiile emitente de moneda electronica au obligatia de a transmite organului fiscal central toate informatiile prevazute la alin. (1) privitoare la persoanele fizice, juridice sau alte entitati fara personalitate juridica care au deschis conturi intre data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta pana la data raportarii.