Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Organizare contabilitate pentru intreprindere individuala si OMFP 170/2015. Expertul contabil raspunde!

intreprindere individualatvaevidenta contabilapartida dublaomfp 1702015registre contabile

Materialul urmator ofera informatii cuprinzatoare privind procesul prin care se tine evidenta contabila pentru o intreprindere individuala platitoare de TVA, stabilind si daca se poate opta pentru evidenta contabila in partida dubla. De asemenea, cu ajutorul expertului contabil Irina Coma vom vedea cum se organizeaza contabilitatea in aceasta situatie si cum se opteaza pentru evidenta in partida dubla.

Contabilitatea unei intreprinderi individuale se organzieaza conform OMFP 170/2015 si se poate tine atat in  partida simpla cat si in partida dubla.

Contabilitatea in partida simpla este o contabilitate in sistem real, pe baza veniturilor incasate si a cheltuielilor platite (cu unele exceptii, cum ar fi amortizarea). Registrele de contabilitate obligatorii sunt: Registrul-jurnal si Registrul-inventar, care, incepand cu 1 martie 2015, NU mai au regim de inregistrare la organele fiscale.

Incasarile din Registrul-jurnal de incasari si plati vor cuprinde:
•    sumele incasate din desfasurarea activitatii;
•    aporturile in numerar si prin conturi bancare facute la inceperea activitatii ori in cursul desfasurarii acesteia;
•    sumele primite sub forma de credite bancare sau de alte imprumuturi;
•    sumele primite ca despagubiri;
•    sumele primite sub forma de sponsorizari, mecenat sau donatii;
•    sumele primite reprezentand forme de sprijin cu destinatie speciala din fonduri externe nerambursabile (subventii);
•    alte sume incasate (de exemplu, restituiri de impozite, taxe si penalitati).

In ceea ce priveste platile, acestea vor cuprinde:
•    platile efectuate in cadrul activitatii desfasurate in scopul realizarii de venituri;
•    sumele reprezentand restituirea aporturilor in numerar si prin conturi bancare;
•    sumele reprezentand rambursarea de credite bancare sau de alte imprumuturi;
•    alte plati efecutate (de exemplu penalitati, amenzi platite).

Persoanele care conduc contabilitatea in partida simpla pot utiliza urmatoarele formulare financiar - contabile prevazute de O.M.F.P. nr. 170/2015, sau numai o parte din acestea, in functie de elementele specifice alte activitatii desfasurate:
-    Fisa mijlocului fix: cod 14-2-2,
-    Factura – in conformitate cu prevederile Codului fiscal
: art. 155;
-    Aviz de insotire a marfii: cod 14-3-6A;
-    Lista de inventariere: cod 14-3-12;
-    Chitanta;
-    Chitanta pentru operatiuni in valuta;
-    Dispozitie de plata, incasare pentru casierie;
-    Statul de salarii.
Veniturile se inregistreaza in contabilitatea in partida simpla in Registrul-jurnal, pe baza documentelor justificative.
    
La baza inregistrarii veniturilor stau documentele justificative, precum:
• Chitanta
• Factura
• Raport fiscal de inchidere zilnica, in cazul in care se utilizeaza aparate de marcat electronice fiscale;
• Extrasul din borderoul de plati din data de .............

Platitorii de taxa adaugata vor intocmi si Jurnalul de vanzari in care vor evidentia veniturile incasate.
In cazul contribuabililor platitori de taxa pe valoarea adaugata, veniturile, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, se preiau din coloanele corespunzatoare ale Jurnalului pentru vanzari.

Se inregistreaza in Registrul jurnal pentru Incasari si Plati, dar nu constituie venit brut din punct de vedere fiscal:
• aporturile in numerar sau echivalentul in lei al aporturilor in natura facute la inceperea unei activitati ori in cursul desfasurarii acesteia;
• sumele primite sub forma de credite bancare sau de imprumuturi de la persoane fizice ori persoane juridice;
• sumele primite ca despagubiri;
• sumele sau bunurile primite sub forma de sponsorizari, mecenat sau donatii.

Evidenta contabila in partida simpla a cheltuielilor se tine pe feluri de cheltuieli, in functie de natura lor, astfel:
 a) cheltuielile efectuate in interesul direct al activitatii, cum sunt:
• cheltuielile cu achizitionarea de materii prime, materiale consumabile, obiecte de inventar si marfuri;
• cheltuielile cu lucrari executate si servicii prestate de terti;
• cheltuielile efectuate de contribuabil pentru executarea de lucrari si prestarea de servicii pentru terti;
• chiria pentru spatiul in care se desfasoara activitatea, pentru utilaje si pentru alte instalatii inchiriate, utilizate in desfasurarea activitatii, in baza unui contract de inchiriere;
•  dobanzile aferente creditelor bancare;
•  cheltuielile cu comisioanele si cu alte servicii bancare;
• cheltuielile cu primele de asigurare;
• cheltuielile cu reclama si publicitatea;
• cheltuielile postale si taxele de telecomunicatii;
• cheltuielile cu energia si apa;
• cheltuielile cu transportul de bunuri si de persoane;
• cheltuielile de delegare, detasare si deplasare;
• cheltuielile de personal;
• cheltuielile cu impozite si taxe, altele decat impozitul pe venit;
• cheltuielile reprezentand contributiile pentru asigurarile sociale de stat, pentru constituirea Fondului pentru plata ajutorului de somaj, pentru asigurarile sociale de sanatate, precum si alte contributii obligatorii;
•  cheltuielile reprezentand contributiile profesionale obligatorii datorate asociatiilor profesionale din care fac parte contribuabilii:
b) cheltuielile cu sponsorizarea si mecenatul;
c) cheltuielile de protocol;
d) cheltuielile cu amortizarea fiscala;
e) in cazul utilizarii bunurilor cu folosinta mixta (pentru afacere si in scop personal), cheltuiala deductibila se determina, dupa caz, proportional cu:
• numarul de kilometri parcursi in interes de afacere;
• numarul de metri patrati folositi in interes de afacere;
• numarul de unitati de masura specifice in alte cazuri; si
f) alte cheltuieli deductibile plafonat, stabilite potrivit reglementarilor in vigoare privind impozitul pe venit.

Inregistrarea bunurilor mobile si imobile se face la valoarea de achizitie, de productie sau la pretul pietei, dupa caz.

Toate bunurile mobile si imobile se inregistreaza in mod obligatoriu in Registrul Inventar. O.M.F.P. nr. 170/2015 a introdus posibilitatea ca Registrul-inventar sa se poata completa prin preluarea totalurilor din listele de inventariere a elementelor grupate dupa natura lor.
Pentru cheltuielile cu amortizarea se va intocmi o Fisa a mijlocului fix-formular 14-2-2.
     
In Registrul-jurnal de incasari si plati se inregistreaza nu numai operatiunile in numerar, ci si cele efectuate prin contul curent de la banca.
In Registrul Jurnal pentru incasari si plati se inregistreaza operatiunile la valoarea prevazuta in documentele justificative, inclusiv taxa pe valoarea adaugata.

Operatiunile inregistrate in Registrul-jurnal de incasari si plati se totalizeaza anual.
In conditiile utilizarii tehnicii de calcul, fiecare operatiune economico-financiara se va inregistra in ordine cronologica, in functie de data efectuarii operatiunii de incasare/plata.

Registrul Jurnal de incasari si plati  se editeaza anual sau la cererea organului de control.
Din punct de vedere fiscal, Venitul net anual din activitati independente se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii de venituri. Venitul net impozabil se determina conform prevederilor art. 68 din Codul fiscal.

Ordonanta nr. 79/2014 privind modificarea Legii nr. 82/1992 privind contabilitatea, da posibilitatea ca, incepand cu 1 ianuarie 2015, persoanele fizice care obtin venituri din activitati independente sa opteze pentru tinerea evidentei contabile in partida dubla.

Redam mai jos aceste prevederi - art. 1 alin. 5 din Legea nr. 82/1992:

"(5) Persoanele fizice care desfasoara activitati in scopul realizarii de venituri au obligatia sa conduca  evidenta contabila pe baza regulilor contabilitatii in partida simpla sau, la optiunea acestora, pe baza regulilor contabilitatii in partida dubla, potrivit reglementarilor contabile emise in acest sens, cu exceptia situatiei in care in legislatia fiscala se prevede altfel."

Aceasta presupune utilizarea planului conturi general  aprobat prin O.M.F.P. nr. 1.802/2014 privind reglementarile contabile pana la nivelul balantei de verificare fara a intocmi si situatiile financiare. Aceste persoane nu mai au obligatia intocmirii Registrului Jurnal pentru Incasari si Plati.

Persoanele care conduc evidenta contabila in baza contabilitatii in partida simpla pot trece la conducerea contabilitatii in partida dubla de la inceputul exercitiului financiar ulterior celui in care au decis aceasta trecere, cu exceptia celor nou infiintati dupa data de 1 martie 2015, care au posibilitatea de optiune pentru contabilitate in partida dubla inca de la data infiintarii.

Astfel spus, un PFA (infiintat anterior datei de 1 martie 2015) care decide in 2015 sa organizeze si sa conduca contabilitatea in partida dubla, va aplica acest sistem incepand cu anul 2016.

Trecerea de la sistemul contabil in partida simpla la cel ce presupune contabilitate in partida dubla, se va face prin preluarea, pe baza inventarului si a informatiilor privind creantele si datoriile, ca solduri initiale, la inceputul exercitiului financiar pentru care au optat sa treaca la conducerea contabilitatii in partida dubla.

Deschiderea conturilor de imobilizari, stocuri, creante, disponibilitati banesti, datorii, in vederea preluarii in contabilitatea in partida dubla se va face cu ajutorul contului 455 "Sume datorate actionarilor /asociatilor".

In creditul contului 455 se inregistreaza sumele de natura imobilizarilor, stocurilor, creante, disponibilitati banesti, astfel:

                                          %                =                       455
                                                        Sume datorate actionarilor/asociatilor
Clasa 2
Clasa 3
                                      4111
                                    Clienti
                                      5121
                        Conturi la banci in lei
                                     5311
                                Casa in lei

In debitul contului 455 se inregistreaza sumele de natura datoriilor, astfel:
                                         455                         =                    %
 Sume datorate actionarilor/asociatilor        
                                                                                       401
                                                                                       Furnizori
                                                                          404
                                                                           Furnizori de imobilizari
                                                          431/437/444/446 etc.
                    Asigurari sociale/ Ajutor de somaj/ Impozitul pe venituri de natura salariilor/
                                                    Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate


Persoanele fizice care opteaza pentru sistemul contabil in partida dubla, din punct de vedere fiscal vor aplica tot prevederile de la art. 68 din Codul fiscal, determinand venitul net impozabil conform regulilor stabilite la art. 68.

Persoanele fizice care opteaza pentru contabilitate in partida dubla vor declara venitul net impozabil realizat tot prin Declaratia 200 pana la data de 25 mai a anului urmator celui de realizare, efectuand in continuare plati anticipate trimestriale.

Prevederile fiscale aplicabile sunt aceleasi ca si la persoanele care organizeaza si conduc contabilitatea in partida simpla – respectiv art. 68 din Codul fiscal.
 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Coma - Consultant fiscal, expert contabil si auditor

  

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

PFA 2024. Ce SOLUTII si AVANTAJE mai sunt?


Important: PFA-urile au fost grav lovite de modificarile Codului Fiscal Mai e ceva de facut pentru a fi rentabile?
Legislatia pentru PFA s-a schimbat!

CUM se aplica, CAT ne afecteaza si (mai ales)
CE SOLUTII exista pentru a ne salva?

Afla acum care sunt solutiile ingenioase oferite de expertul Horatiu Sasu parcurgand lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii!
Vei gasi aici explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
intreprindere individualatvaevidenta contabilapartida dublaomfp 1702015registre contabile


Data aparitiei: 03 Mai 2016

Votati articolul "Organizare contabilitate pentru intreprindere individuala si OMFP 170/2015. Expertul contabil raspunde!":
Rating:

Nota: 4.47 din 5 din 30 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

X