Legea nr. 85/2014, publicata in Monitorul Oficial nr. 466/2014 stabile.te regulile in domeniul prevenirii insolventei si al insolventei , avand drept scop instituirea unei proceduri colective pentru acoperirea pasivului debitorului, cu acordarea, atunci cand este posibil, a sansei de redresare a activitatii acestuia.
Principalele modificari aduse de noua lege, fata de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, abrogata prin Legea nr. 85/2014, sunt:
- valoarea/prag (cuantumul minim al creantei, pentru a putea fi introdusa cererea de deschidere a procedurii de insolventa) este de 40.000 lei (fata de 45.000 lei, in Legea 85/2006), iar pentru salariati este de 6 salarii medii brute pe economie/salariat;
- creditor indreptatit sa solicite deschiderea procedurii insolventei este creditorul a carui creanta asupra patrimoniului debitorului este certa, lichida si exigibila de mai mult de 60 de zile (fata de 90 zile, in Legea 85/2006);
- competenta de solutionare a dosarului revine tribunalului in carei circumscriptie debitorul si/a avut sediul social/profesional cel putin 6 luni anterior datei sesizarii instantei (in Legea 85/2006, competenta apartinea tribunalului in a carui circumscriptie isi avea sediul debitorul, fara a fi prevazuta vreo durata minima in acest sens);
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
- cererea privind deschiderea procedurii formulata de catre debitor trebuie sa fie insotita de o serie de inscrisuri, prevazute si de Legea 85/2006, solicitându"se in plus, prin noile reglementari, o declaratie prin care debitorul arata daca este membru al unui grup de societati, cu precizarea acestora; dovada codului unic de inregistrare si dovada notificarii organului fiscal competent.
Referitor la lista cuprinzand platile si transferurile patrimoniale efectuate de debitor in cele 6 luni anterioare inregistrarii cererii introductive, care se ataseaza cererii, s-a marit perioada referitoare la aceasta, fata de 120 zile (cca. 4 luni) anterioare inregistrarii cererii introductive, prevazuta in Legea 85/2006;
- durata maxima a perioadei de observatie (cuprinsa intre data deschiderii procedurii insolventei si data confirmarii planului de reorganizare sau, dupa caz, a intrarii in faliment) este de 12 luni calculate de la data deschiderii procedurii; legislatia anterioara nu prevedea o durata maxima;
- o noutate introdusa prin Legea nr. 85/2014 se refera la faptul ca, in termen de 60 de zile de la data publicarii in BPI (Buletinul procedurilor de insolventa) a notificarii privind deschiderea procedurii, organele de inspectie fiscala vor efectua inspectia fiscala si vor intocmi un raport de inspectie fiscala.
Creditorii bugetari pot sa inregistreze un supliment al cererii de admitere a creantei initiale, daca este cazul, pentru creantele bugetare constatate prin raport de inspectie fiscala intocmit ulterior deschiderii procedurii, dar care are ca obiectactivitatea anterioara a debitorului;
- debitorul aflat in insolventa poate participa la licitatii publice;
Continuarea materialului AICI.
Sursa: Finante Publice Brasov