Pentru Contabilul.ro, consultantul fiscal Amelia Dumitras a raspuns in exclusivitate mai multor intrebari referitoare la obligatia de intocmire si depunere a raportului de evaluare aferent platii impozitului pe cladiri.
In materialul urmator regasiti astfel informatii exacte si actuale referitoare la urmatoarele aspecte de interes major in ce priveste IMPOZITUL PE CLADIRI:
CINE E OBLIGAT sa depuna RAPORTUL DE EVALUARE? Pentru firme se mentioneaza cel de la 31 decembrie 2015, dar care sunt conditiile exacte?
Exista o prevedere care obliga la crearea unui nou raport de evaluare?
Se tine cont de un numar de ani (raportul sa nu fie mai vechi de 3 ani, caz in care se va intocmi unul nou?)?
Iata ce ne-a raspuns consultantul fiscal Amelia Dumitras:
Pentru stabilirea impozitului/taxei pe cladiri, valoarea impozabila a cladirilor aflate in proprietatea persoanelor juridice este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datoreaza impozitul/taxa. Aceasta valoare poate fi:
- ultima valoare impozabila inregistrata in evidentele organului fiscal;
- valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii;
- valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in cursul anului fiscal anterior;
Cartea verde a contabilitatii
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
- valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate, in cazul cladirilor dobandite in cursul anului fiscal anterior;
- in cazul cladirilor care sunt finantate in baza unui contract de leasing financiar, valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de - evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii;
- in cazul cladirilor pentru care se datoreaza taxa pe cladiri, valoarea inscrisa in contabilitatea proprietarului cladirii si comunicata concesionarului, locatarului, titularului dreptului de administrare sau de folosinta, dupa caz.
Impozitul pe cladirile rezidentiale din proprietatea unei persoane juridice se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,08% - 0,2% asupra valorii impozabile a cladirii. Pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea sau detinute de persoanele juridice, impozitul/taxa pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2% - 1,3%, inclusiv, asupra valorii impozabile a cladirii.
Aceste cote sunt reglementate prin alin. (1) si alin. (2) al art. 460 "Calculul impozitului/taxei pe cladirile detinute de persoanele juridice" din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal aplicabil din 2016.
Pentru stabilirea impozitului pe cladiri conform prevederilor art. 460 alin. (2) valoarea impozabila a cladirii este considerata a fi cea care rezulta din raportul de evaluare in situatia in care contribuabilul depune la organul fiscal local (D.G.I.T.L.) o declaratie la care anexeaza un raport de evaluare, aspect reglementat la pct. 38 din normele de aplicare ale art. 460, norme adoptate prin H.G. nr. 1 din 6 ianuarie 2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Conform prevederilor pct. 39 de la alin. (1) la alin. (3) din normele de aplicare ale art. 460, pentru RAPORTUL DE EVALUARE trebuie respectate urmatoarele cerinte:
- raportul trebuie intocmit de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii;
- raportul trebuie sa reflecte valoarea cladirii la data de 31 decembrie a anului anterior anului de referinta. De exemplu, pentru anul 2016, raportul trebuie intocmit la 31.12.2015 sau ulterior acestei date;
- raportul de evaluare nu se inregistreaza in evidentele contabile;
- raportul de evaluare se depune, in copie, la organul fiscal local (D.G.I.T.L.) pentru stabilirea impozitului pe cladiri, ca anexa la declaratia contribuabilului, pana la primul termen de plata din anul de referinta;
- raportul de evaluare trebuie sa contina dovada ca rezultatele evaluarii au fost inregistrate in baza de date cuprinzand valorile impozabile ale cladirilor, gestionata de Asociatia Nationala a Evaluatorilor Autorizati din Romania (ANEVAR).
Conform prevederilor art. 460 alin. (6), valoarea impozabila a cladirii se actualizeaza o data la 3 ani pe baza unui raport de evaluare a cladirii intocmit de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii, depus la organul fiscal local pana la primul termen de plata din anul de referinta. Aceasta obligatie nu trebuie indeplinita pentru cladirile care apartin unei persoane fata de care a fost pronuntata o hotarare definitiva de declansare a procedurii falimentului.
In situatia in care proprietarul cladirii nu a actualizat valoarea impozabila a cladirii in ultimii 3 ani anteriori anului de referinta, cota impozitului/taxei pe cladiri creste de la 0,08% - 0,2% sau 0,2% - 1,3% la 5%, aspect reglementat prin art. 460 alin. (8). Astfel, pentru a evita majorarea impozitului/taxei pe cladiri, este in interesul contribuabilului sa intocmeasca un raport de evaluare pentru depunerea acestuia la D.G.I.T.L., o data la 3 ani.
Autor: Amelia Dumitras, consultant fiscal, specializat in rezolvarea problemelor de TVA, coautor la Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 2009, Consilier TVA, Revista Romana de TVA, consultant in domeniul TVA in cadrul seminariilor de fiscalitate si contabilitate organizate de Rentrop & Straton - Grup de Editura si Consultanta in Afaceri.
Atentie! Acest material nu poate fi preluat decat in masura a 500 caractere, cu link activ catre Contabilul.ro. Va asteptam opiniile si nelamuririle in aceasta privinta atat pe pagina noastra de Facebook, cat si in Grupul Contabililor din Romania!