ANAF a publicat recent un nou proiect care modifica Declaratia 401. Astfel, se mentioneaza ca in scopul realizarii schimbului automat obligatoriu de informatii intre autoritatea competenta din Romania si autoritatea competenta a oricarui alt stat membru, prevazut la art. 291 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, compartimentele de specialitate ale unitatilor administrativ-teritoriale sau, dupa caz, subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor transmit organelor fiscale din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala informatii cu privire la rezidentii din alte state membre ale Uniunii Europene care detin proprietatea asupra bunurilor imobile din Romania, potrivit legislatiei in vigoare, prin completarea formularul 401, aprobat prin Ordinul comun al ministrului finantelor publice si al ministrului dezvoltarii regionale si administratiei publice 876/506/2015 publicat in M. O. 643/25.08.2015.
Declaratia informativa 401 se completeaza pe baza datelor si informatiilor cuprinse in formularelor depuse de rezidentii din alte state membre ale Uniunii Europene care detin proprietatea asupra bunurilor imobile in Romania, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice si al viceprim-ministrului 872/10125/2014 privind aprobarea unor formulare tipizate in scopul obtinerii informatiilor necesare schimbuului automat de informatii potrivit art. 291 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.
Declaratia se depuna in format electronic sub forma unui fisier PDF, al carui model este prevazut in anexa nr. 1 la ordin, care are atasat fisierul XML.
Declaratia se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta, potrivit legii. Pentru depunerea declaratiei, entitatea raportoare trebuie sa detina un certificat calificat, eliberat in conditiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica, republicata.
Declaratia se poate depune si pe suport electronic, insotit de anexa nr. 1 la ordin, in format hartie (doar prima pagina), semnat, conform legii. Declaratia in format electronic, insotita de formularul listat si semnat, se depune direct la registratura organului fiscal in a carui evidenta entitatea raportoare este inregistrata ca platitor de impozite, taxe si contributii ori se comunica prin posta cu confirmare de primire, in conditiile legii.
Declaratia se completeaza/valideaza cu ajutorul programelor de asistenta.
Programele de asistenta sunt puse la dispozitia entitatilor raportoare gratuit de catre unitatile fiscale subordonate sau pot fi descarcate de pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, la adresa www.anaf.mfinante.gov.ro.
Termenul de depunere a acestui formular este de pana la data de 10 aprilie a anului curent, pentru anul anterior.
Declaratia 401 poate fi corelata de entitatile raportoare din proprie initiativa, ori de cate ori este cazul, potrivit legislatiei in vigoare, prin depunerea unei declaratii rectificative.
Declaratia rectificativa se utilizeaza pentru:
- corectarea unor elemente de identificare ale persoanei nerezidente;
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
- corectarea altor informatii cuprinse de formular.
Declaratia rectificativa se intocmeste pe acelasi model de formular ca si declaratia initiala, bifandu-se cu X casuta aflata pe prima pagina a formularului.
Declaratia rectificativa se completeaza integral, inscriindu-se toate datele si informatiile prevazute de formular, inclusiv cele care nu difera fata de declaratia initiala.