Persoanele fizice care desfasoara activitati casnice (curatenie, gatit, ingrijire animale de companie) in casele altor persoane vor fi platite cu tichete de munca de la 1 ianuarie 2024, potrivit Legii 111/2022 (M.O. 402 din 27aprilie 2022).
Aceasta este o masura pregatita de autoritati atat pentru a stopa munca la negru, dar si pentru asigurarea lucratorilor casnici in sistemul public de pensii. Potrivit legii privind reglementarea activitatii prestatorului casnic, lucratorii casnici vor fi platiti doar cu tichete de munca din 2024, a caror valoare va fi de 15 lei, iar numarul acestora va fi negociat direct cu beneficiarul casnic de la inceput.
Lucratorii casnici vor datora impozit pe venit si CAS (contributia la pensii) pentru tichetele pe care vor trebui sa le schimbe in bani la agentiile de ocupare a fortei de munca, precum si a municipiului Bucuresti, respectiv la agentiile locale si punctele de lucru ale acestora, la punctele de acces ale furnizorului de serviciu universal sau prin platforma online.
Citeste si: Normele de aplicare a Legii prestatorului casnic (HG 822/2022)
Activitatile casnice in prezent
Autoritatile au constatat ca in viata de zi cu zi sunt persoane care efectueaza activitati casnice, fara a avea forme legale de munca. Principala cauza a perpetuarii acestui fenomen il constituie avantajul financiar imediat, obtinut atat de beneficiar, cat si de persoana care desfasoara activitatea la acel beneficiar, generat de sustragerea de la plata impozitelor si a contributiilor sociale catre bugetul de stat.
Astfel, munca nedeclarata implica un loc de munca nesigur, cu perspective pe termen scurt, fara posibilitati de progres profesional, cu venituri mai mici decat cele de pe piata muncii, fara protectie sociala.
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Efectele muncii nedeclarate sunt extrem de grave pentru economie si pentru sistemele sociale si acestea constau in subminarea sustenabilitatii fiscale si colectarii veniturilor la buget, fiind o forma de evaziune fiscala si de diminuare a calitatii locurilor de munca si competitiei.
Tichetele de munca pentru lucratorii casnici: ce prevede Legea 111/2022
Guvernul are in plan instituirea unui sistem de plata si evidenta a persoanelor care desfasoara activitati casnice ocazionale in baza unor tichete de activitati casnice, cumparate de beneficiar si preschimbate ulterior in numerar de catre prestatorul casnic, dupa retinerea contributiei de asigurari sociale si a impozitului pe venit, in acest fel prestatorul dobandind calitatea de asigurat in sistemul de asigurari sociale.
Tichetul de activitati casnice este un bon valoric destinat platii contravalorii activitatilor casnice efectuate de catre prestatorul casnic si contine elemente specifice de siguranta, serie si numar unic, care permit individualizarea si urmarirea acestuia.
Astfel, la finalul prestarii serviciilor stabilite de comun acord, pe baza numarului de ore efectuate si a negocierii intre parti, beneficiarul casnic va inmana prestatorului numarul de tichete de activitati casnice aferent valorii serviciului prestat.
Tichetele de activitati casnice sunt emise de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM). Atat achizitia, cat si preschimbarea in bani a tichetelor de activitati casnice se realizeaza prin intermediul ANOFM, prin agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, respectiv la agentiile locale si punctele de lucru ale acestora, la punctele de acces ale furnizorului de serviciu universal sau prin Platforma electronica de evidenta a desfasurarii activitatilor casnice, ce va putea fi accesibila de pe dispozitive diferite.
Tichetele de activitati casnice pot fi emise atat in format fizic, pe suport de hartie, cat si electronic. Acestea nu sunt transferabile si pot fi utilizate numai de catre prestatorul casnic care le-a primit, care are obligatia sa le preschimbe in numerar pana cel tarziu in a 15-a zi a lunii urmatoare lunii in care a fost prestata activitatea casnica, in vederea dobandirii sau mentinerii calitatii de asigurat in sistemul asigurarilor sociale. Tichetul de activitati casnice poate fi preschimbat in numerar in maximum 12 luni de la data primirii acestuia de catre prestatorul casnic.
Beneficiarul casnic care achizitioneaza tichete de activitati casnice, de la agentiile pentru ocuparea fortei de munca sau de la alte unitati desemnate in acest scop, suporta doar valoarea nominala a acestora, costul de tiparire si de distribuire al tichetelor fiind suportat de ANOFM. In schimb, beneficiarul casnic are obligatia de a valorifica tichetul de activitati casnice in 12 luni de la data achizitionarii acestuia. In situatia in care beneficiarul casnic nu utilizeaza tichetele de activitati casnice in 12 luni de la achizitionare, cat este termenul de valabilitate al acestora, are la dispozitie o perioada de 30 de zile pentru a le returna agentiilor de ocupare a fortei de munca primind valoarea nominala a acestora. In cazul beneficiarilor care au achizitionat tichete de activitati casnice in
format fizic, pe suport de hartie, in momentul returnarii tichetelor, va primi valoarea nominala a acestora din care se scade costul suportat de agentiile de ocupare a fortei de munca cu tiparirea si transportul.
Valoarea tichetelor de activitati casnice pierdute, deteriorate sau nereturnate in termenul prevazut de actul normativ nu se restituie beneficiarului sau prestatorului casnic.
Valoarea nominala a unui tichet de activitati casnice este de 15 lei, iar prestatorul casnic beneficiaza de o reducere la calculul venitului net, respectiv aplicarea impozitului pe venit si a contributiei de asigurari sociale, datorata bugetului asigurarilor sociale de stat. Astfel, baza de calcul la care se aplica cota impozitului pe venit, dar si baza de calcul pentru cota contributiei de asigurari sociale este de 50% din valoarea nominala a tichetului de activitati casnice. In acest fel, 17,53 % din valoarea nominala a tichetului de activitati casnice reprezinta contributia de asigurari sociale si impozitul pe venit, respectiv 2,63 lei. Regimul fiscal aplicabil tichetelor de activitati casnice este derogatoriu de la prevederile generale ale Legii nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Retinerea si plata contributiei de asigurari sociale confera prestatorului casnic calitatea de asigurat in sistemul public de pensii.
Prestatorul casnic nu are calitatea de contribuabil/platitor de venit la sistemul de asigurari sociale de sanatate, avand posibilitatea de a de a se asigura optional potrivit prevederilor art. 180 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, dobandind astfel calitatea de asigurat in sistemul de asigurari sociale de sanatate.
Totodata, beneficiarul casnic care a achizitionat si utilizat intr-un an calendaristic un numar de cel putin 600 de tichete de activitati casnice poate beneficia gratuit, la cerere, in anul urmator, de 50 de tichete de activitati casnice, acordate de agentiile pentru ocuparea fortei de munca din bugetul asigurarilor pentru somaj, in limita fondurilor alocate cu aceasta destinatie. Aceste tichete de activitati casnice nu genereaza venit impozabil pentru beneficiarii casnici si nu se includ in baza de calcul la verificarea incadrarii in plafonul prevazut la art. 170 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Cum se preschimba tichetul de munca in bani?
Preschimbarea tichetului de activitati casnice se realizeaza in cadrul agentiilor de ocupare de catre prestatorul casnic, moment in care acesta este inregistrat in platforma electronica cu datele personale de identificare. De asemenea, la schimbarea tichetului de activitati casnice in numerar, agentiile pentru ocuparea fortei de munca retin si achita prin ”Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate “(Declaratia 112), potrivit legii, in numele prestatorului casnic contributia de asigurari sociale si impozitul pe venit datorat de prestatorul casnic si evidentiaza in platforma platile realizate.
Si angajatorii vor putea oferi tichete de munca propriilor angajati
Proiectul de lege mai prevede ca au posibilitatea sa acorde salariatilor sub forma de prima sau bonus, in afara de salariul de baza stabilit, tichete de activitati casnice, suportand valoarea nominala a acestora, in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de stat sau, dupa caz, in bugetele locale, pentru unitatile din domeniul bugetar, si in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de venituri si cheltuieli aprobat, dupa caz. Numarul de tichete si peridiocitatea acordarii acestora se stabileste de angajatori impreuna cu organizatiile sindicale legal constituite sau, acolo unde nu este constituit un sindicat, cu reprezentantii salariatilor. Tichetele de activitati casnice achizitionate de angajatori se emit de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca cu indicarea numelui, prenumelui si codului numeric personal ale salariatului care este in drept sa utilizeze tichetul de activitati casnice, in calitate de beneficiar casnic si se elibereaza de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca in raza carora acestia isi au sediul/sediul social sau punctul de lucru.
Salariatii care primesc tichete de activitati casnice sub forma de prima sau bonus de la angajator datoreaza impozit pe venit pentru acestea. Pentru remuneratia platita prestatorului casnic sub forma de tichete de activitati casnice sau pentru tichetele de activitati casnice acordate salariatilor sub forma de bonus sau prima, beneficiarul si angajatorul nu datoreaza contributia asiguratorie pentru munca.
De asemenea, angajatorii care achizitioneaza si acorda intr-un an calendaristic un numar de cel putin 600 de tichete de activitati casnice pentru acelasi salariat pot solicita gratuit, in anul urmator, un numar de 50 de tichete de activitati casnice inmultit cu numarul salariatilor pentru care au achizitionat si acordat cel putin 600 de tichete in anul anterior si pe care le pot acorda oricarui salariat pentru care transmite datele personale de identificare in vederea personalizarii acestora la rubrica dedicata beneficiarului casnic.
Platforma pentru tichete de munca va fi gestionata de ANOFM
Pentru operationalizarea implementarii actului normativ este necesara dezvoltarea si implementarea unei platforme, pe care sa o utilizeze si gestioneze ANOFM, prin agentiile teritoriale pentru ocuparea fortei de munca. Totodata, este necesara asigurarea instruirii corespunzatoare a personalului care va utiliza platforma mentionata.
Platforma digitala va facilita si automatiza procesele de calcul a contributiei de asigurari sociale si a impozitului pe venit, precum si cele de inregistare a prestatorilor casnici si a beneficiarilor.
Implementarea investitiei va fi finalizata pana la data de 31 decembrie 2023, iar prevederile actului normativ vor putea fi puse in aplicare incepand cu data de 1 ianuarie 2024, data de la care se vor emite tichetele de activitati casnice.
Bugetul alocat prin PNRR pentru aceasta reforma si investitie este de 4.538.000 euro. Tintele asumate de Romania sunt ca in primul an de la operationalizarea platformei, respectiv trimestrul 4 din anul 2024, in evidentele ANOFM sa fie inregistrat un numar de 10.000 de beneficiari casnici si 20.000 de prestatori casnici.
De asemenea, in trimestrul 1 al anului 2026, se preconizeaza ca in evidentele ANOFM vor fi inregistrati 30.000 de beneficiari casnici si 60.000 de prestatori casnici.
In termen de 60 de zile de la data publicarii legii in Monitorul Oficial , Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale elaboreaza normele metodologice de aplicare a acesteia, prin hotarare de Guvern.