Valabil la 22.08.2011
O situatie concreta care urmeaza sa fie dezbatuta o reprezinta procedura de receptie a materiei prime in cazul productiei in sistem lohn. Aceasta situatie va fi exemplificata prin situatia unei intreprinderi individuale care are incheiat un contract de prestari servicii cu o persoana juridica din partea careia sunt acordate materiile prime si consumabilele necesare productiei. Intreprinderea individuala primeste materia prima si consumabilele pe baza de Aviz. Va trebui aceasta intreprindere sa faca receptie pe baza de aviz si sa aiba Fisa de magazie?
In primul rand, intreprinderea individuala este obligata sa respecte prevederile OMFP 1040/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuabil in conformitate cu prevederile Legii 571/2003 privind Codul fiscal. In acest sens, conform cap. II lit. A pct. 4 si 6, in functie de necesitati, se pot utiliza atat formularele prevazute de aceste norme metodologice, cat si alte formulare prevazute de normele metodologice generale de intocmire si utilizare a formularelor tipizate, comune pe economie, care nu au regim special, privind activitatea financiara si contabila.
Concret, in conformitate cu Normele specifice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile prevazute in anexa nr. 2 la OMEF 3512/2008 privind documentele financiar-contabile, obligativitatea intocmirii notei de receptie si constatare de diferente intervine numai in cazul bunurilor materiale cuprinse intr-o singura factura sau aviz de insotire a marfii si care fac parte din gestiuni diferite, bunurilor materiale primite spre prelucrare, in custodie sau in pastrare, bunurilor materiale procurate de la persoane fizice, bunurilor materiale care sosesc neinsotite de documente de livrare, bunurilor materiale care prezinta diferente la receptie, precum si cazul marfurilor intrate in gestiunile la care evidenta se tine la pret de vanzare.
In celelalte cazuri, receptia si incarcarea in gestiune, respectiv inregistrarea in contabilitate se pot face doar pe baza documentului de livrare care insoteste transportul (in cazul prezentat, factura externa). Prin urmare, intocmirea notei de receptie nu este obligatorie decat in situatiile mentionate, altminteri intocmirea acestui document este optionala pentru intreprinderea individuala.
Cu toate acestea, dat fiind faptul ca nota de receptie este mentionata ca document obligatoriu in Normele metodologice aprobate prin OMFP 1040/2004 doar in cazul achizitiilor de la persoane fizice (capit. II lit. B pct. 16), precum si faptul ca intreprinderea individuala primeste bunurile respective insotite de aviz de insotire a marfii, opinam ca nu este necesara intocmirea notei de receptie in aceste conditii.

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Cartea Verde a Contabilitatii

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Fisa de magazie face parte din formularele financiar-contabile nominalizate expres la capit. IV lit. A din Normele metodologice aprobate prin OMFP 1040/2004 si serveste ca document de evidenta la locul de depozitare a intrarilor, iesirilor si stocurilor de valori materiale si sursa de informatii pentru controlul operativ curent si contabil al stocurilor de valori materiale. Chiar daca la sfarsitul lunii materiile prime si materialele primite spre prelucrare au fost in intregime consumate, pentru evidenta operativa, zilnica a stocului trebuie tinuta aceasta fisa de magazie.