Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

Studiu de caz: Infiintarea unui PFA si organizarea contabilitatii

OMFP 1040/2004PFALegea 76/2002OUG 158/2005OPCNAS 617/2007Legea 95/2006OMFP 1040/2004

Valabil la 7.09.2011

In cazul in care se doreste infiintarea unui PFA, ce documente financiar-contabile vor fi necesare? De asemenea, care vor fi documentele necesare in cazul in care obiectul de activitate ar include comercializarea unor produse cu amanuntul? In plus, ce impozite si contributii ar trebui platite in cazul in care PFA-ul nu ar avea angajati, iar persoana in cauza nu detine calitatea de salariat si nici de pensionar?

Datorita faptului ca produsele sunt vandute catre persoane fizice, PFA-ul are obligatia de a detine  casa de marcat fiscala conform OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale actualizata.
 
PFA-urile trebuie sa plateasca impozit pe venit 16% conform art. 48 si 49 din Codul fiscal.
In conformitate cu prevederile art. 48 si 49 din Codul fiscal , venitul net anual din activitati independente se determina prin utilizarea unuia din urmatoarele sisteme:

 1. Pe baza normelor de venit - aplicabil persoanelor fizice autorizate care obtinn venituri care se regasesc in OMEF 1847/2003 si Ordinele anuale prvind stabilirea normelor de venit ale Directiilor finatelor publice judetente.

Nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, pentru contribuabilii care isi desfasoara activitatea individual, este cuprins in Anexa la OMFP 1847/2003.

Norma de venit reprezinta o suma fixa stabilita anual de catre directiile generale ale finantelor publice teritoriale, in functie de specificul si de locul activitatii, pentru activitatile cuprinse in nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit.
 
In conformitate cu prevederile art. 49 alin. (8) din Legea 571/2003, contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit nu au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla pentru activitatea respectiva.
 
Impozitul datorat de PFA-uri pentru care venitul anual net se determina pe baza de norme anuale de venit este in cota de 16% din respectiva norma, indiferent de nivelul veniturilor.
 
2. Pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla (in sistem real) - aplicabil atat PFA - urile ale caror activitati nu se incadreaza pe norma de venit, cat si intreprinderilor individuale.
Venitul net din activitati independente se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla.
 
PFA organizeaza si conduc contabilitatea in partida simpla in conformitate cu Normele Metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuabil in conformitate cu prevederile Legii 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin OMFP 1040/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
Registrele obligatorii pentru PFA sunt: registrul-jurnal de incasari si plati, registrul inventar, precum si registrul unic de control. Aceste registre se pot achizitiona de la librarie (tipizate) se gasesc gata snuruite, se numeroteaza si se inregistreaza la Administratia Financiara.
 
Persoane autorizate sa desfasoare activitati independente sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii in sistemul public de asigurari sociale, avand prin urmare obligativitatea contribuirii la acest sistem. Persoane autorizate sa desfasoare activitati independente au obligatia sa depuna declaratie de asigurare la casa teritoriala de pensii din raza de domiciliu sau de resedinta, venitul lunar asigurat fiind cel stabilit de insasi persoana fizica prin declaratia de asigurare. Persoana fizica datoreaza cota integrala de contributie de asigurari sociale corespunzatoare conditiilor de munca in care isi desfasoara activitatea. Venitul minim in anul 2011 este 708 lei iar cota este 31,3%, aplicabila la acest venit minim.
 
- contributie de asigurari sociale de sanatate, calculata pe baza cotei de 5,5% aplicata la venitul net impozabil si care trebuie achitata trimestrial (art. 257 alin. 2 lit. b, alin. 3 si alin. 5 lit. b din Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborat cu art. 8 alin. 3 lit. c din Legea bugetului de stat pe anul 2011 nr. 286/2010). In cursul anului, contributia de asigurari sociale de sanatate se determina tinand cont de venitul net anual estimat declarat la organul fiscal si se achita pana la data de 15 a ultimei luni din fiecare trimestru, urmand ca diferenta ramasa de achitat, calculata in raport cu decizia de impunere anuala, sa se plateasca in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere (art. 8 din Normele metodologice aprobate prin OPCNAS 617/2007, cu modificarile ulterioare). Aceasta contribute se plateste, indiferent de faptul ca pfa, sau membrii I.I obtin venituri in baza unui contract individual de munca
 
- contributia pentru concedii si indemnizatii potrivit art. 1 alin. (2) din OUG 158/2005, optional PFA sa desfasoare activitati independente datoreaza si achita in nume propriu cota de contributie pentru concedii si indemnizatii de 0,85%.
 
Baza lunara de calcul a contributiei pentru concedii si indemnizatii nu poate depasi plafonul a 12 salarii minime brute pe tara (garantate in plata). Pentru a beneficia de concedii si indemnizatii, persoanele mentionate mai sus sunt obligate sa depuna declaratia de asigurare pentru concedii si indemnizatii la casa de asigurari de sanatate la care acestia sunt luati in evidenta ca platitori de contributie de asigurari sociale de sanatate.
 
Persoanele care nu vor sa beneficieze de concediile si indemnizatiile prevazute de OUG 158/2005 au posibilitatea de retragere a declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii prin depunerea unui formular tip de solicitare de retragere a declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii (model prevazut de anexa 6 la OMS si PCNAS nr. 60/32/2006).
 
- contributia pentru somaj;
 
Potrivit dispozitiilor art. 20 lit.c) din Legea 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, persoanele autorizate sa desfasoare activitati independente se pot asigura facultativ in sistemul asigurarilor pentru somaj, in conditiile acestei legi. Asadar, contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj este facultativa pentru persoanele fizice autorizate sa desfasoare activitati independente. In concluzie, PFA-urile trebuie sa plateasca impozit pe venit 16% si numai in cazul in care acestea nu obtin venituri in baza unui contract individual de munca, au obligatia platii contributiei de asigurari sociale la Casa de pensii, iar contributia de asigurari sociale de sanatate 5,5% se plateste indiferent de faptul ca pfa ar obtine venituri in baza unui contract individual de munca.
 
In ceea ce priveste contabilitatea, numai in cazul in care PFA-ul opteaza pentru impozitarea veniturilor in sistem real are obligatia sa organizeze contabilitatea in partida simpla potrivit OMFP 1040/2004 inclusiv contabilitatea de gestiune.

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
OMFP 1040/2004PFALegea 76/2002OUG 158/2005OPCNAS 617/2007Legea 95/2006OMFP 1040/2004

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 06 Septembrie 2011


Votati articolul "Studiu de caz: Infiintarea unui PFA si organizarea contabilitatii":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


Alte articole publicate in data de 06 Septembrie 2011 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 4 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Subiectele saptamanii

  • Sistemul split TVA va ramane optional in totalitate. Proiectul a fost adoptat de Senat

    • UPDATE in 17 octombrie 2019. Proiectul de lege pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcata a TVA a fost adoptat ieri de Senat. Dupa interventia Comisiei Europene, Guvernul este nevoit sa schimbe regulile privind mecanismul de split TVA.   Prezentam mai jos schimbarile preconizate anuntate in expunerea de motive a proiectului privind mecanismul de split TVA: ...» citeste mai departe aici

  • Noi modificari ale Legii societatilor ar putea intra in vigoare curand. Senatul a dat unda verde!

    • UPDATE in 17 octombrie 2019. Proiectul de lege ce cuprinde o serie de masuri pentru societatile decapitalizate a fost adoptat, in 16 septembrie, de Senat. Urmeaza ca actul sa mearga la Camera Deputatilor pentru dezbatere. Aceste modificari legislative au fost prevazute initial intr-un proiect de Ordonanta initiat de Teodorovici si publicat la mijlocul lunii august pe site-ul Finantelor, in dezbatere publica. Actul poarte...» citeste mai departe aici

  • Proiectul de lege pentru impozitarea bacsisului a fost adoptat de Senat

    • UPDATE in 17 octombrie 2019. Proiectul de lege depus de ministrul demis al Finantelor Publice, Eugen Teodorovici, care prevede impozitarea bacsissului si includerea acestei sume pe bonul fiscal, a fost adoptat de Senat. Bacsisul este definit in vederea evidentierii sumelor pe bonul fiscal, instituirea obligatiei de evidentiere pe bonul fiscal a bacsisului incasat de la clienti, in cazul serviciilor de restaurant, baruri s...» citeste mai departe aici

  • CECCAR: grad de promovare de peste 50% la examenul de acces

    • In urma examenului de admitere la stagiu, organizat in zilele de 5 si 6 octombrie 2019, CECCAR a observat un grad de promovare de peste 50%. Cu aceasta ocazie, institutia le ureaza bun-venit celor 467 de noi stagiari: “Ii felicitam pe toti pentru rezultatele obtinute si le uram mult succes in anii de stagiu!”.   Candidatii admisi vor urma un stagiu de trei ani, pe parcursul caruia vor beneficia de pregatire profesionala (teoretica si practica...» citeste mai departe aici

  • Uber si Bolt au obtinut avizul tehnic necesar pentru a face ridesharing

    • Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale (MCSI) a eliberat avizul tehnic pentru doua aplicatii de ridesharing, potrivit unui anunt facut de ministrul demis al Comunicatiilor, Alexandru Petrescu. Cele doua platforme sunt Uber si Bolt, iar Yango si Clever si-au depus si ele actele necesare pentru obtinerea avizului, potrivit unor surse din domeniu, anunta ...» citeste mai departe aici

  • Prima de casare. Care este monografia contabila?

    • Te gandesti la monografia contabila pentru prima de casare? Expertul nostru prezinta detaliat ce pasi contabili trebuie facuti pentru ca inregistrarea sa fie corecta.   Avem situatia urmatoare: exista o factura fiscala de achizitie masina Toyota, prin programul Rabla.  Datele de pe factura sunt urmatoarele: Baza = 85873.34 TVA = 16315.93 Total de plata = 102189.27 Prima de casare = 9200 Diferenta benefici...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2019 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile  
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X