email
E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Infiintarea unui PFA si organizarea contabilitatii

OMFP 1040/2004PFALegea 76/2002OUG 158/2005OPCNAS 617/2007Legea 95/2006OMFP 1040/2004

Valabil la 7.09.2011

In cazul in care se doreste infiintarea unui PFA, ce documente financiar-contabile vor fi necesare? De asemenea, care vor fi documentele necesare in cazul in care obiectul de activitate ar include comercializarea unor produse cu amanuntul? In plus, ce impozite si contributii ar trebui platite in cazul in care PFA-ul nu ar avea angajati, iar persoana in cauza nu detine calitatea de salariat si nici de pensionar?

Datorita faptului ca produsele sunt vandute catre persoane fizice, PFA-ul are obligatia de a detine  casa de marcat fiscala conform OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale actualizata.
 
PFA-urile trebuie sa plateasca impozit pe venit 16% conform art. 48 si 49 din Codul fiscal.
In conformitate cu prevederile art. 48 si 49 din Codul fiscal , venitul net anual din activitati independente se determina prin utilizarea unuia din urmatoarele sisteme:

 1. Pe baza normelor de venit - aplicabil persoanelor fizice autorizate care obtinn venituri care se regasesc in OMEF 1847/2003 si Ordinele anuale prvind stabilirea normelor de venit ale Directiilor finatelor publice judetente.

Nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, pentru contribuabilii care isi desfasoara activitatea individual, este cuprins in Anexa la OMFP 1847/2003.

Norma de venit reprezinta o suma fixa stabilita anual de catre directiile generale ale finantelor publice teritoriale, in functie de specificul si de locul activitatii, pentru activitatile cuprinse in nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit.
 
In conformitate cu prevederile art. 49 alin. (8) din Legea 571/2003, contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit nu au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla pentru activitatea respectiva.
 
Impozitul datorat de PFA-uri pentru care venitul anual net se determina pe baza de norme anuale de venit este in cota de 16% din respectiva norma, indiferent de nivelul veniturilor.
 
2. Pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla (in sistem real) - aplicabil atat PFA - urile ale caror activitati nu se incadreaza pe norma de venit, cat si intreprinderilor individuale.
Venitul net din activitati independente se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla.
 
PFA organizeaza si conduc contabilitatea in partida simpla in conformitate cu Normele Metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuabil in conformitate cu prevederile Legii 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin OMFP 1040/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
Registrele obligatorii pentru PFA sunt: registrul-jurnal de incasari si plati, registrul inventar, precum si registrul unic de control. Aceste registre se pot achizitiona de la librarie (tipizate) se gasesc gata snuruite, se numeroteaza si se inregistreaza la Administratia Financiara.
 
Persoane autorizate sa desfasoare activitati independente sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii in sistemul public de asigurari sociale, avand prin urmare obligativitatea contribuirii la acest sistem. Persoane autorizate sa desfasoare activitati independente au obligatia sa depuna declaratie de asigurare la casa teritoriala de pensii din raza de domiciliu sau de resedinta, venitul lunar asigurat fiind cel stabilit de insasi persoana fizica prin declaratia de asigurare. Persoana fizica datoreaza cota integrala de contributie de asigurari sociale corespunzatoare conditiilor de munca in care isi desfasoara activitatea. Venitul minim in anul 2011 este 708 lei iar cota este 31,3%, aplicabila la acest venit minim.
 
- contributie de asigurari sociale de sanatate, calculata pe baza cotei de 5,5% aplicata la venitul net impozabil si care trebuie achitata trimestrial (art. 257 alin. 2 lit. b, alin. 3 si alin. 5 lit. b din Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborat cu art. 8 alin. 3 lit. c din Legea bugetului de stat pe anul 2011 nr. 286/2010). In cursul anului, contributia de asigurari sociale de sanatate se determina tinand cont de venitul net anual estimat declarat la organul fiscal si se achita pana la data de 15 a ultimei luni din fiecare trimestru, urmand ca diferenta ramasa de achitat, calculata in raport cu decizia de impunere anuala, sa se plateasca in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere (art. 8 din Normele metodologice aprobate prin OPCNAS 617/2007, cu modificarile ulterioare). Aceasta contribute se plateste, indiferent de faptul ca pfa, sau membrii I.I obtin venituri in baza unui contract individual de munca
 
- contributia pentru concedii si indemnizatii potrivit art. 1 alin. (2) din OUG 158/2005, optional PFA sa desfasoare activitati independente datoreaza si achita in nume propriu cota de contributie pentru concedii si indemnizatii de 0,85%.
 
Baza lunara de calcul a contributiei pentru concedii si indemnizatii nu poate depasi plafonul a 12 salarii minime brute pe tara (garantate in plata). Pentru a beneficia de concedii si indemnizatii, persoanele mentionate mai sus sunt obligate sa depuna declaratia de asigurare pentru concedii si indemnizatii la casa de asigurari de sanatate la care acestia sunt luati in evidenta ca platitori de contributie de asigurari sociale de sanatate.
 
Persoanele care nu vor sa beneficieze de concediile si indemnizatiile prevazute de OUG 158/2005 au posibilitatea de retragere a declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii prin depunerea unui formular tip de solicitare de retragere a declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii (model prevazut de anexa 6 la OMS si PCNAS nr. 60/32/2006).
 
- contributia pentru somaj;
 
Potrivit dispozitiilor art. 20 lit.c) din Legea 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, persoanele autorizate sa desfasoare activitati independente se pot asigura facultativ in sistemul asigurarilor pentru somaj, in conditiile acestei legi. Asadar, contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj este facultativa pentru persoanele fizice autorizate sa desfasoare activitati independente. In concluzie, PFA-urile trebuie sa plateasca impozit pe venit 16% si numai in cazul in care acestea nu obtin venituri in baza unui contract individual de munca, au obligatia platii contributiei de asigurari sociale la Casa de pensii, iar contributia de asigurari sociale de sanatate 5,5% se plateste indiferent de faptul ca pfa ar obtine venituri in baza unui contract individual de munca.
 
In ceea ce priveste contabilitatea, numai in cazul in care PFA-ul opteaza pentru impozitarea veniturilor in sistem real are obligatia sa organizeze contabilitatea in partida simpla potrivit OMFP 1040/2004 inclusiv contabilitatea de gestiune.

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

Atentie: A aparut Ghidul Practic al Monografiilor Contabile!


Cele 70 de monografii grupate in aceste 16 domenii sunt complet noi!

• Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

Nu rata: Pretul lucrarii este REDUS CU 50%.

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
OMFP 1040/2004PFALegea 76/2002OUG 158/2005OPCNAS 617/2007Legea 95/2006OMFP 1040/2004

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 06 Septembrie 2011


Votati articolul "Studiu de caz: Infiintarea unui PFA si organizarea contabilitatii":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • 25 de intrebari si raspunsuri ANAF despre e-Factura. Situatii intalnite in practica

    • ANAF a publicat recent o colectie de intrebari si raspunsuri oferite de reprezentantii institutiei despre e-Factura, care cuprinde mai multe situatii intalnite in practica de contribuabili.  e-Factura este unul dintre instrumentele implementate de Fisc pentru eliminarea evaziunii fiscale. Legea este inca proaspata, iar contabilii si antreprenorii intampina numeroase obstacole in respectarea regimului legislativ.  ...» citeste mai departe aici

  • Trecerea optionala la impozitul pe profit. Care sunt conditiile pentru o microintreprindere din 2023

    • Tinand cont de modificarile recente aduse Codului fiscal, trecerea optionala la impozitul pe profit are conditii noi.  Asadar, in cazul unei microintreprinderi, in ce conditii se poate opta ca de la inceputul anului 2023 sa devina platititoare de impozit pe profit Trecerea optionala la impozitul pe profit: raspunsul specialistului In baza modificarilor aduse art. 48 alin. 1 din Codul fiscal prin OG 16/2022 si care vor intra in vigo...» citeste mai departe aici

  • Guvernul plafoneaza pretul pentru lemnele de foc la 400 lei pe metrul cub

    • Guvernul impune plafonarea pretului pentru lemnele de foc la 400 lei pe metrul cub, la 1.500 de lei pe tona pentru brichetele de lemn si la 2.000 de lei pentru peleti, potrivit OUG 143/2022 (M.O. 970 din 5 octombrie 2022).  Decizia a fost luata in contextul crizei energetice pe care o traverseaza Europa, precum si al perspectivelor pe termen scurt si mediu. Se constata o serie de cresteri artificiale ale preturilor la lemnul de foc si la produsele der...» citeste mai departe aici

  • Ultimele precizari ANAF facute pentru stabilirea rezidentei fiscale

    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala informeaza contribuabilii persoane fizice care sosesc /pleaca, in/din Romania pentru o perioada ce depaseste in total 183 de zile ca, in vederea stabilirii rezidentei fiscale, au obligatia depunerii la ANAF a Chestionarului pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania sau, dupa caz, a Chestionarului pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania. Chestion...» citeste mai departe aici

  • Ce s-a schimbat in legislatia privind concediile. Ghid practic

    • Au fost introduse noi prevederi in legislatia privind concediile carora trebuie sa le acorzi atentie. Noutatile vizeaza concediul paternal (Legea nr. 117/2022), cuantumul indemnizatiei de concediu de crestere a copilului (Legea nr. 225/2021) si concediul medical pentru ingrijirea pacientilor cu afectiuni oncologice (Legea nr. 24/2022).  Orice modificare legislativa genereaza intotdeauna o sumedenie de neclaritati si favorizeaza, in consecinta, controalele de la...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Atentie, contabili!
Sistemele e-Factura si e-Transport vin cu noi OBLIGATII fiscale!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X