email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Anularea codului de TVA din oficiu. Care sunt consecintele fiscale?

anularea codului de TVAconsecinte fiscaletvaanulare cod tvacod fiscalpersoana impozabila

In cazul de mai jos, o societate si-a suspendat activitatea pentru perioada admisa legal. Dupa ce si-a reluat activitatea, a depus cerere pentru a deveni neplatitor de TVA, depunand la ANAF si codul de inregistrare in scopuri de TVA.

S-a omis depunerea 097. ANAF a considerat astfel ca este in continuare platitoare de TVA, solicitand depunerea de deconturi de TVA cu zero, deconturi care au fost depuse cu intarziere, drept pentru care ANAF a considerat de cuviinta ca firma sa fie scoasa din oficiu ca platitor de TVA.

Poate Acum putem functiona ca si neplatitori de TVA? Ni s-a spus (nu oficial) ca nu, ca pentru a fi in regula trebuie sa depunem cerere de inregistrare in scopuri de TVA si apoi sa cerem iesirea din sfera TVA! Ce ar trebui sa fac ca sa fiu in regula?


Formularea optiunii de retragere din cadrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA exprimata prin  formularul code  (096) "Declaratie de mentiuni privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA, in vederea aplicarii regimului de scutire prevazut la art. 152 din Codul fiscal" nu este conditionata de depunerea formularului cod 097 "Notificare privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare". Asa cum o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA nu este obligata sa se inscrie in sistemul TVA la incasare, asa nici la retragere, persoana impozabila nu este obligata sa depuna, concomitent, si formularul cod 097. In acest sens, am in vedere faptul ca pe site www.anaf.ro se regasesc doua registre distincte, alocate platitorilor de TVA:

1.Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA;

2.Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare.

De asemenea, am in vedere si prevederile art. 152 alin. (7) din Codul fiscal  privind retragerea optionala "Persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 care in cursul anului calendaristic precedent nu depaseste plafonul de scutire prevazut la alin. (1) poate solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153, in vederea aplicarii regimului special de scutire, cu conditia ca la data solicitarii sa nu fi depasit plafonul de scutire pentru anul in curs. Solicitarea se poate depune la organele fiscale competente intre data de 1 si 10 a fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabila, in conformitate cu prevederile art. 156^1. Anularea va fi valabila de la data comunicarii deciziei privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA. Organele fiscale competente au obligatia de a solutiona solicitarile de scoatere a persoanelor impozabile din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA cel tarziu pana la finele lunii in care a fost depusa solicitarea.".
 
In acest context, trebuie retinut si faptul ca formularul cod 097 reglementat prin O.M.F.P. nr. 3884/2013  nu cuprinde o caseta prin care sa se faca referire la retragerea din sistemul TVA la incasare datorita formularii retragerii prin optiune din conform prevederilor art. 152 alin. (7). Conform formularului tipizat 097, la sectiunea "V. Incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare"  exista doar doua situatii de depunere a formularului:


 
1.  "Intrucat cifra de afaceri realizata in perioada ......................., respectiv de ..................... lei, a depasit plafonul stabilit de lege  (2.250.000 lei), notific organul fiscal cu privire la incetarea aplicarii    sistemului TVA la incasare incepand cu data de ............................  "
2. Desi sunt persoana eligibila pentru aplicarea sistemului TVA la incasare
intrucat cifra de afaceri realizata in perioada .................,
respectiv de ...................lei nu a depasit plafonul stabilit de lege    (2.250.000 lei), renunt la aplicarea sistemului TVA la incasare. Avand in vedere aceasta situatie, notific organul fiscal cu privire la incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare, incepand cu data de .................".
 
Dupa parerea mea, aceasta situatie se putea  evita daca s-ar  fi formulat contestatie la organul fiscal emitent al Decizie privind anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA. Contestatia se formuleaza  in conformitate cu prevederile   art. 209 alin. (2) din O.G. nr.  92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata. Contestatia poate fi formulata in 30 de zile de la data primirii deciziei, caz in care trebuie sa verificati daca va aflati in cadrul acestui termen.
 
In  situatia actuala prezentata de dvs., aveti posibilitatea sa functionati ca neplatitori de TVA, dar sunteti obligati sa suportati consecintele fiscale reglementate prin art. 11 alin.  (1^3). Astfel, desi aveti codul de TVA anulat din oficiu, aveti obligatia  sa colectati  pentru  toate operatiunile  taxabile efectuate pe intreaga perioada in care societatea figureaza  in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata. Alin . (1^3) prevede "Contribuabilii, persoane impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. b) - e) si h), nu beneficiaza, in perioada respectiva, de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate, dar sunt supusi obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VI, aferenta operatiunilor taxabile desfasurate in perioada respectiva."
        
  Astfel, daca operatiunea este taxabila, vanzatorul trebuie sa colecteze TVA chiar daca nu mai figureaza cu un cod valid de TVA. Factura se emite cu respectarea cerintelor impuse in  Codul fiscal,  prin inscrierea informatiilor de la art. 155 alin. (19), dar   fara a fi obligatorie completarea informatiei cu privire la anularea codului de TVA. Avand in vedere faptul ca persoana impozabila  are codul anulat, la inscrierea informatiei de la art. 155 alin. (19) lit. d) " denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA sau, dupa caz, codul de identificare fiscala ale persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;" codul aferent nu trebuie inscris cu simbolul RO pentru a nu induce in eroare pe cumparator.

                Suma TVA colectata de persoana impozabila al carui cod de TVA este anulat din oficiu, datorata pentru toate operatiunile taxabile realizate in perioada in care figureaza cu codul  de TVA anulat din oficiu, trebuie raportata organului fiscal competent prin  formularul cod 311 „Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) – e) din Codul Fiscal". Acest formular este reglementat prin O.M.F.P. nr. 632 din  9 martie 2015 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (311) "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata, datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal". Formularul  poate fi descarcat de pe site www.anaf.ro, sectiunea  "formulare utile".
 
               Suma TVA colectata,  raportata prin formularul cod 311  trebuie platita efectiv bugetului de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei pentru livrarea terenului ca operatiune  taxabila. Asa cum se poate constata, societatea al carui cod de TVA a fost anulat din oficiu, nu se mai depune decontul de TVA cod 300, fiind obligatorie depunerea declaratiei cod 311. In perioada de anulare a codului TVA, prestatorul nu are nici drept de deducere a sumei TVA deductibile aferente  achizitiilor efectuate (bunuri si servicii), suma TVA care nu poate fi dedusa reintregind costul de achizitie al materialelor si serviciilor  utilizate pentru   activitatea economica.  De asemenea, d.p.d.v. contabil, societatea al carui cod de TVA a fost anulat, nu poate utiliza conturile specifice de TVA, respectiv 4426, 4427, 4428, 4423 si 4424.
 
               In alta ordine de idei, trebuie sa aveti in vedere ca persoana care cumpara bunurile facturate de catre societatea al carui cod de TVA a fost  anulat din oficiu, nu are drept de deducere a sumei TVA deductibile, colectata de prestator in perioada in care acesta figureaza cu codul de TVA anulat.  Aceasta interdictie de exercitare a dreptului de deducere este reglementata prin art. 11 alin. (1^4) "Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabilii carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. b) - e) si au fost inscrisi in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita."
 
In situatia in care nu va aflati in cadrul termenul de formulare a contestatiei, pentru anularea codului de TVA la cerere,  trebuie sa urmati calea propusa de organul fiscal competent. Totusi, daca figurati in perioada de suspendare a activitatii, este posibil sa nu  se  aprobe reinregistrarea  deoarece nu sunt indeplinite criteriile reglementate prin formularul cod 088 reglementat prin O.M.F.P. nr.  112 din 16 ianuarie 2015 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare fiscale utilizate de unele persoane impozabile in domeniul taxei pe valoarea adaugata.
 
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras, consultant fiscal

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Sinteza noutatilor Contabile din 2024:


• Aplicarea sistemului e-Factura
• Sistemul RO e-Transport
• Sistemul garantie-returnare (RetuRO)
• Raportarea SAF-T
• Managementul stocurilor – implicatii fiscale si raportarea in SAF-T
• Prelucrare stocuri in sistem lohn

Descopera TOATE noutatile contabile in Ghidul practic al contabilitatii in 2024. Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete.

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
anularea codului de TVAconsecinte fiscaletvaanulare cod tvacod fiscalpersoana impozabila


Data aparitiei: 27 Mai 2015

Votati articolul "Anularea codului de TVA din oficiu. Care sunt consecintele fiscale?":
Rating:

Nota: 3.31 din 5 din 8 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Venituri din activitati independente in 2024: obligatii fiscale si 3 exemple practice

    • AJFP Dambovita a elaborat un material informativ cu privire la veniturile din activitati independente. Vom prezenta in continuare modul de impozitare a acestor venituri si 3 exemple practice. Definire venituri din activitati independente Veniturile din activitati independente: 1. Pot fi realizate independent si/sau in asociere (IF). 2. Cuprind activitati de productie, comert, servicii, precum si profesiile libe...» citeste mai departe aici

  • Formularul 100: Cum se declara Impozitul Minim pe Cifra de Afaceri (IMCA) pentru trimestrul I

    • Potrivit art. 18^1 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, contribuabilii, altii decat cei prevazuti la art. 15, care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care in anul de calcul determina un impozit pe profit, cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit p...» citeste mai departe aici

  • Numerarul din casierie: care sunt amenzile pentru depasirea plafonului de 50.000 lei

    • Potrivit prevederilor de la art. 4 ind. 2 din Legea 70/2015, sumele in numerar aflate in casieria persoanelor prevazute la art. 1 alin. (1) nu pot depasi, la sfarsitul fiecarei zile, plafonul de 50.000 lei. Sumele in numerar care depasesc plafonul se depun in conturile bancare ale acestor persoane in termen de doua zile lucratoare.Prin exceptie de la alin. (1), se admite depasirea acestui plafon numai cu sumele aferente platii salariilor si a altor drepturi de personal, precum si a al...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101 si Impozitul pe Profit: Aspecte care necesita o atentie sporita!

    • Va reamintim ca pana la 26 iunie 2024 trebuie sa depuneti declaratia D101 privind impozitul pe profit! Este o obligatie careia trebuie sa ii acordati atentie maxima, in contextul in care Codul fiscal a fost modificat, incepand cu 1 ianuarie, prin mai multe acte normative, cu impact direct asupra modului de completare a acestui formular. Expertul contabil Vera Constantin v-a pregatit o lucrare completa, care prezinta pas cu pas modul de completare a D101, dar si stud...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X