In luna august 2016, prin OG 22/2016 au fost aduse modificari si completari Ordonantei de Urgenta nr. 77/1999 privind unele masuri pentru prevenirea incapacitatii de plata. Conform prevederilor care au intrat in vigoare la 01 septembrie 2016, toate persoanele juridice aveau obligatia de a intocmi situatia privind sumele restante mai vechi de 30 de zile de la emiterea facturii fiscale sau de la scadenta, daca scadenta este clar specificata, catre orice creditor, respectiv de la orice debitor, persoana juridica, dupa caz, cu sediul in Romania. Pana la sfarsitul lunii septembrie Guvernul trebuia sa adopte o hotarare pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a acestor prevederi insa normele nu au mai fost publicate.
In data de 03 iulie 2017, OG 22/2016 a fost aprobata, cu modificari, prin Legea 155/2017. Astfel, incepand cu data de 06 iulie 2017 obligatia intocmirii acestor situatii le revine doar persoanelor juridice cu capital integral/majoritar/minoritar de stat. Asadar, incepand cu 06 iulie 2017 persoanele cu capital privat nu mai sunt obligate sa transmita situatiile privind sumele restante mai vechi de 30 de zile.
Persoanele juridice cu capital integral/majoritar/minoritar de stat vor intocmi situatia privind sumele restante mai vechi de 30 de zile de la emiterea facturii fiscale sau de la scadenta, daca scadenta este clar specificata, catre orice creditor, respectiv de la orice debitor, persoana juridica, dupa caz, cu sediul in Romania, care va cuprinde:
a) elemente de identificare a calitatii de debitor:
1. denumirea, sediul social si codul fiscal;
2. denumirea, sediul social si codul fiscal ale creditorului;
3. numarul, data emiterii, scadenta, daca este clar specificata, valoarea si soldul facturii ce urmeaza sa fie platita creditorului;
b) elemente de identificare a calitatii de creditor:
1. denumirea, sediul social si codul fiscal;
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
2. denumirea, sediul social si codul fiscal ale debitorului;
3. numarul, data emiterii, scadenta, daca este clar specificata, valoarea si soldul facturii ce urmeaza sa fie incasata de la debitor.
Situatiile astfel intocmite se depun prin internet la adresa dedicata in acest scop, in vederea includerii in procedura de compensare a datoriilor neplatite la termenele scadente. Situatiile se actualizeaza in decurs de o zi lucratoare de la momentul oricarei modificari survenite.
Prin OG 22 au fost actualizate si sanctiunile si contraventiile pentru nerespectarea prevederilor OG 77/1999. Astfel, netinerea si neactualizarea de catre contribuabilul, persoana juridica, a evidentei obligatiilor de plata si a evidentei creantelor se va sanctiona cu cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei iar netransmiterea acesteia in termenele prevazute de lege cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei. Avand in vedere noile modificari, sanctiunile se aplica doar persoanelor juridice cu capital de stat.