In analiza urmatoare, o societate (S.A.) a primit un imprumut de la unul din actionari (cont 4551), in valoare de 500.000 ron. Acest imprumut a devenit exigibil. Societatea, neavand disponibilitati financiare sa-l achite, ii da un teren, emitand o factura de vanzare pe numele actionarului, (cont 461). Se doreste compensarea intre cele doua conturi (cont 461 si 4551). Avand in vedere prevederile HG 685/1999, stabilim daca societatii ii este necesar avizul I.M.I. pentru compensare.
Societatea se incadreaza in categoria societatilor mici. Vom vedea daca e necesar ca la aceasta tranzactie intre persoane afiliate (actionarul detine 80% din actiunile societatii) sa se intocmeasca dosarul de transfer, conform Ordinului 442/2016 sau daca este necesar doar raportul de evaluare intocmit de un evaluator autorizat.
- Noi 18100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Noi 18100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - FARA intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Iata raspunsul specialistului:
In speta sunt incidente urmatoarele reglementari:
1. Codul fiscal (Legea 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare)
- art. 7 pct.26 lit.b) mentioneaza ca: "o persoana este afiliata daca relatia ei cu alta persoana este definita de cel putin unul dintre urmatoarele cazuri: o persoana fizica este afiliata cu o persoana juridica daca persoana fizica detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot ale unei persoane juridice ori daca controleaza in mod efectiv persoana juridica";
- art.11 al.(4) precizeaza faptul ca: "Tranzactiile intre persoane afiliate se realizeaza conform principiului valorii de piata. in cadrul unei tranzactii, al unui grup de tranzactii intre persoane afiliate, organele fiscale pot ajusta, in cazul in care principiul valorii de piata nu este respectat";
2. Codul de procedura fiscala (Legea 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare)
- art. 108 al.(2) stabileste ca: "in vederea documentarii respectarii principiului valorii de piata contribuabilul/platitorul care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate are obligatia sa intocmeasca dosarul preturilor de transfer. La solicitarea organului fiscal central competent contribuabilul/platitorul are obligatia de a prezenta dosarul preturilor de transfer. Cuantumul tranzactiilor pentru care contribuabilul/platitorul are obligatia intocmirii dosarului preturilor de transfer, termenele pentru intocmirea acestuia, continutul dosarului preturilor de transfer, precum si conditiile in care se solicita acesta se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.";
3. OPANAF 446/2016, privind cuantumul tranzactiilor, termenele pentru intocmire, continutul si conditiile de solicitare a dosarului preturilor de transfer si procedura de ajustare/estimare a preturilor de transfer
- art.1 mentioneaza ca: "In vederea documentarii respectarii principiului valorii de piata a preturilor de transfer practicate in cadrul tranzactiilor desfasurate cu persoane afiliate, contribuabilii/platitorii au obligatia de a intocmi dosarul preturilor de transfer, in conditile stabilite prin prezentul ordin";
Cartea verde a contabilitatii
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
- art. 2 al.(4) are in vedere faptul ca: "Contribuabilii/Platitorii ... din categoriile contribuabililor mici si mijlocii, care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egala cu oricare din pragurile de semnificatie, prevazute la prezentul alineat, au obligatia intocmirii si prezentarii dosarului preturilor de transfer numai la solicitarea organului fiscal, in cadrul unei actiuni de inspectie fiscala........Nivelul valoric al pragului de semnificatie pentru .... contribuabilii/platitorii din categoriile contribuabililor mici si mijlocii, in functie de tipul tranzactiei desfasurate, este:
- 50.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 50.000 euro, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 100.000 euro, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal";
- art.2 al.(5) aminteste ca: "Contribuabilii/Platitorii care se incadreaza la prevederile alin. (4) si care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, sub oricare din pragurile de semnificatie stabilite la alin. (4) vor documenta respectarea principiului valorii de piata, in cadrul unei inspectii fiscale, conform regulilor generale prevazute de reglementarile financiar-contabile si fiscale in vigoare";
4. HG 685/1999
- art. 1 mentioneaza faptul ca: "Se aproba Normele metodologice privind monitorizarea datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice, in vederea diminuarii blocajului financiar si a pierderilor din economie, prevazute in anexa nr. 1";
- art. 2 prevede ca: "Se aproba Regulamentul de compensare a datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice, prevazut in anexa nr. 2";
5. Reglementarea contabila (OMF 1802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare)
- pct. 56 al.(1) specifica faptul ca: "Orice compensare intre elementele de active si datorii sau intre elementele de venituri si cheltuieli este interzisa";
- pct. 56 al.(2) stabileste ca: "Toate creantele si datoriile trebuie inregistrate distinct in contabilitate, pe baza de documente justificative";
- pct. 56 al.(3) are in vedere faptul ca: "Eventualele compensari intre creante si datorii fata de aceeasi entitate efectuate cu respectarea prevederilor legale pot fi inregistrate numai dupa contabilizarea creantelor si veniturilor, respectiv a datoriilor si cheltuielilor corespunzatoare. In situatia de la alin. (3), in notele explicative se prezinta valoarea bruta a creantelor si datoriilor care au facut obiectul compensarii".
In concluzie, avand in vedere calitatea firmei dvs. de contribuabil mic, veti avea obligatia, in cadrul unei inspectii fiscale, de a intocmi si prezenta dosarul preturilor de transfer la solicitarea organului de inspectie fiscala sau de documentarea respectarii principiului valorii de piata in tranzactiile efectuate. In cadrul compensarii nu se aplica prevederile HG 685/1999, deoarece acest act normativ se refera decat la monitorizarea datoriilor/creantelor intre contribuabili persoane juridice.
Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Serju Dumitrescu - Expert contabil, Auditor financiar, Doctor in economie