In randurile urmatoare, facem referire la o societate care doreste demararea unei divizari partiale in vederea transferarii unei parti dintr-un imobil, precum si a catorva mijloace fixe si obiecte de inventar unei societati existente daca este posibil. Vom vedea ce procedura trebuie sa aplice pentru ca obligatiile fiscale ale ambelor societati sa fie respectate.
Care sunt pasi de urmat? Cui trebuie sa ne adresam pentru a putea rezolva aceasta operatie cu toate implicatiile acesteia atat pentru firma care cedeaza cat si pentru firma care primeste?
- Noi 29100 locuri
disponibileVideo Trainingul legislativ Declaratia 112
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Sanatate si Securitate in Munca, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere
Potrivit Normelor metodologice privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, aprobate prin Ordinul 897/2015, divizarea se efectueaza prin transferarea tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale societatii divizate mai multor societati beneficiare, in schimbul repartizarii de actiuni/parti sociale catre actionarii/asociatii societatii divizate la societatile beneficiare.
Divizarea se efectueaza prin transferarea tuturor elementelor de natura activelor,
datoriilor si capitalurilor proprii ale societatii divizate mai multor societati beneficiare, in schimbul repartizarii de actiuni/parti sociale catre actionarii/asociatii societatii divizate la societatile beneficiare, conform art. 238 alin. (2) si (21) din legea societatilor.
In vederea divizarii se desemneaza unul sau mai multi experti in vedere lichidarii.
Se intocmeste hotararea adunarii generale.
Se intocmeste proiectul de divizare si se urmeaza pasii solicitati la registrul comertului.
Etape contabile:
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
1. Inventarierea si evaluarea. Se efectueaza inventarierea si evaluarea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale societatilor care participa la divizare, ale caror rezultate au fost inregistrate in contabilitate, potrivit reglementarilor contabile aplicabile. Evaluarea se realizeaza de catre un evaluator autorizat.
2. Se intocmesc bilanturile celor doua societati care participa la divizare
3. Se determina rata de schimb a actiunilor:
• Se stabileste valoarea contabila a actiunilor societatilor;
• Se stabileste rata de schimb a actiunilor (RS), prin raportarea valorii contabile a unei actiuni a socieatii care se divizeaza la valoarea contabila a unei actiuni a societatii beneficiare.
4. Se stabileste numarului de actiuni de emis de societatea beneficiara:
• Determinarea cresterii capitalului social la societatea beneficiara, prin inmultirea numarului de actiuni nou emise de catre cu valoarea nominala a unei actiuni la aceasta societate;
• Calcularea primei de divizare, ca diferenta intre valoarea contabila a actiunilor la societatea divizata (corespunzator procentului de 40% din activul net al acesteia) si valoarea nominala a actiunilor nou emise de catre societatea beneficiara.
5. Se evidentiaza in contabilitatea societatilor operatiunile efectuate cu ocazia divizarii (conform exemplelor din Ordinul 897/2015).
6. Se intocmesc bilanturile rezultate in urma divizarii
Din punct de vedere al tva, are loc un tranfer de active, iar operatiunea este un transfer de active si se incadreaza la art. 270 alin. (7) cu normele metodologice din Codul fiscal. Astfel, transmiterea bunurilor prin transfer nu este considerata livrare de bunuri, in conditiile prevazute de normele metodologice.
Potrivit punctului 7 alin. (8) din Normele metodologice ale Codului fiscal, pentru ca o operatiune sa poata fi considerata transfer de active, in sensul art. 270 alin. (7) din Codul fiscal, primitorul activelor trebuie sa faca dovada intentiei de a desfasura activitatea economica sau partea din activitatea economica care i-a fost transferata, si nu sa lichideze imediat activitatea respectiva si, dupa caz, sa vanda eventualele stocuri.
Primitorul activelor are obligatia sa transmita cedentului o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte indeplinirea acestei conditii.
Pentru calificarea unei activitati ca transfer de active nu este relevant daca primitorul activelor este autorizat pentru desfasurarea activitatii care i-a fost transferata sau daca are in obiectul de activitate respectiva activitate.
Conform art. 320 alin. (12) din Codul fiscal, transferul partial sau integral de active, prevazut la art. 270 alin. (7) si la art. 271 alin. (6), se va evidentia intr-un document intocmit de partile implicate in operatiune, fiecare parte primind un exemplar al acestuia. Acest document trebuie sa contina urmatoarele informatii:
a) un numar de ordine secvential si data emiterii documentului;
b) data transferului;
c) denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA, prevazut la art. 316, al ambelor parti, dupa caz;
d) o descriere exacta a operatiunii;
e) valoarea transferului.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Olguta Crevelescu - Expert Contabil