De la 1 ianuarie 2023 declararea contractelor de inchiriere la ANAF a devenit obligatorie, conform OG nr. 16/2022. Si aceasta nu este singura noutate aparuta pe scena fiscala. Contribuabilii care obtin venituri din chirii mai trebuie sa stie ca se elimina cota forfetara de 40% la calculul impozitului pe venit si ca scade plafonul de la care se plateste CASS la 6 salarii minime brute pe economie.
In acest context nou, atat persoanele fizice cat si firmele au multe neclaritati, asa ca vom dezbate in continuare cum se procedeaza in ambele cazuri la declararea contractelor de inchiriere.
- Ian 2040 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 2099 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Iata mai jos dilemele principale si raspunsurile oferite de specialistul nostru:
1. Intre doua persoane fizice - cea care obtine veniturile din chirii, declara din 2023 la ANAF contractul de inchiriere plus trebuie sa depuna declaratia unica.
a) in cat timp de la incheierea contractului de inchiriere?
b) pentru contractele de inchiriere aflate in derulare, in cat timp se declara la ANAF?
2. Intre o persoana fizica si o societate. In cazul de fata societatea da spre inchiriere un bun imobil catre o persona fizica. Societatea emite factura de chirie lunar catre persona fizica. Acest contract se declara la ANAF? Dar daca este vorba de un contract de inchiriere bun mobil (tractor) luat cu chirie de catre o firma? Deci, persoana fizica da spre inchiriere un bun mobil catre o societate?
3. Contracte de inchiriere intre doua societati comerciale. In cat timp se declara (in cazul in care se declara) cele noi, dar si cele aflate in derulare?
Declararea contractelor de inchiriere: raspunsul specialistului
Incepand cu 01.01.2023, potrivit art. I pct. 50 din OG 16/2022:
La articolul 120, dupa alineatul (6) se introduc doua noi alineate, alin. (6 1) si (6 2), cu urmatorul cuprins:
(6 1) Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si cele din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, la organul fiscal competent.
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
(6 2) Procedura de aplicare a prevederilor alin. (6 1) se stabileste prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Potrivit prevderilor de la pct. 57 din OG 16/2022:
La articolul 133, dupa alineatul (22) se introduce un nou alineat, alin. (23), cu urmatorul cuprins:
(23) In cazul contractelor de inchiriere aflate in derulare la data de 1 ianuarie 2023, inregistrarea, la organul fiscal competent, a contractului incheiat intre parti si a modificarilor survenite se efectueaza in termen de cel mult 90 de zile de la data la care a intervenit obligatia inregistrarii acestora.
Aceste prevederi sunt aplicabile exclusiv persoanelor fizice.
Pentru persoanele juridice nu sunt prevazute obligatii referitoare la declararea contractelor de inchiriere.
Punctual, raspunsurile la intrebarile dumneavoastra sunt:
1.
a) Raspuns: in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea contractului (sau de la modificarea acestuia, dupa caz).
b) Raspuns: in termen de cel mult 90 de zile de la 1 ianuarie 2023.
2. Raspuns: Societatea nu are obligatia declararii contractului.
Dar daca este vorba de un contract de inchiriere bun mobil (tractor) luat cu chirie de catre o firma? deci, persoana fizica da spre inchiriere un bun mobil, catre o societate?
Raspuns: persoana fizica are obligatia declararii contractului (bunul fiind tot din patrimoniul personal).
3. Raspuns: Pentru persoanele juridice nu sunt prevazute obligatii referitoare la declararea contractelor de inchiriere, deci nu este prevazut un termen.
Raspuns oferit in luna februarie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Care sunt principalele probleme intampinate in 2023 de firmele care obtin venituri din chirii?
Specialistii Rentrop & Straton au selectat 50 dintre cele mai reprezentative intrebari sosite pe adresa serviciului nostru de consultanta si vi le pun acum la dispozitie impreuna cu solutiile corecte, explicate impecabil. Le gasiti grupate intr-o lucrare de ultima ora si a carei utilitate in contextul actual este mai mult decat evidenta: Venituri din CHIRII. Tratament fiscal. Monografii contabile!
Simpla parcurgere a celor 50 de spete rezolvate dovedeste cat de complexe sunt lucrurile in realitate si cate chestiuni de detaliu genereaza noul regim al veniturilor dn chirii. Dar dvs. puteti gestiona aceste schimbari fara stres.