Va prezentam mai jos cele mai importante implicatii contabile si fiscale exercitate atat asupra cumparatorului/beneficiarului, cat si asupra furnizorului bunurilor/prestatorului de servicii in contextul aplicarii sistemului de TVA la incasare in 2013.
Asupra cumparatorului/beneficiarului
Aplicarea acestui sistem genereaza efecte contabile, fiscale si financiare cumparatorului/beneficiarului care are calitatea de persoana impozabila stabilita in Romania, inregistrata in scopuri de TVA, indiferent de faptul ca acesta indeplineste sau nu indeplineste conditiile de inregistrare in sistemul TVA la incasare.
Se constata implicatii contabile, fiscale si financiare numai in situatia in care cumparatorul/ beneficiarul nu achita total sau partial valoarea facturilor emise pe numele sau de catre furnizorul/prestatorul obligat sa fie inregistrat in sistem. In acest caz, efectele se refera numai la suma TVA deductibila, inscrisa in factura emisa de catre furnizor/prestator, pentru care nu se poate exercita dreptul de deducere pana la momentul achitarii contravalorii emise, indiferent de modalitatea de plata (transfer-credit, transfer debit, compensare, cesiune creante).
Deducerea sumei TVA deductibile se efectueaza direct proportional cu suma totala achitata furnizorului/prestatorului.
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Astfel, pentru achizitiile de bunuri/servicii de la un furnizor/prestator din Romania, inregistrat in scopuri de TVA, obligat sa aplice sistemul TVA la incasare, cumparatorul bunurilor/ beneficiarul serviciilor este obligat sa amane dreptul de deducere a sumei TVA deductibile inscrise in factura primita pana in momentul in care achita contravaloarea bunurilor/serviciilor care i-au fost livrate/prestate, fara a lua in considerare cele 90 de zile de la data emiterii facturii.
Asa cum se poate constata, prin OG 15/2013 s-a reglementat doar amanarea obligatiei de plata a TVA in cadrul termenului de 90 de zile de la emiterea facturii, nicidecum amanarea dreptului de deducere a TVA in cadrul termenului de 90 de zile de la primirea facturii.
Aceasta regula privind amanarea exercitarii dreptului de deducere a TVA este aplicabila chiar si in situatia in care cumparatorul/ beneficiarul nu este o persoana impozabila care aplica sistemul de TVA la incasare, dar efectueaza achizitii de la un furnizor/prestator care aplica acest sistem.
Asupra furnizorului bunurilor/prestatorului de servicii
Persoana impozabila care aplica sistemul de plata a TVA la incasare este obligata sa amane dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate pana in momentul in care achita furnizorului sau prestatorului valoarea bunurilor si serviciilor care i-au fost livrate sau prestate, chiar daca o parte din operatiunile realizate de persoana impozabila respectiva sunt excluse de la aplicarea sistemului TVA la incasare.
Pentru exercitarea dreptului de deducere a TVA inscrisa in factura furnizorului/prestatorului, persoana impozabila din sistem trebuie sa detina urmatoarele documente:
- factura emisa in conformitate cu prevederile art. 155;
- un document prin care face dovada platii.