Corectarea facturilor emise de firma dumneavoastra este o problema care trebuie tratata strict potrivit prevederilor legale. Astfel, in conformitate cu prevederile Legii 571/2003 privind Codul Fiscal, pentru a corecta informatiile inscrise in facturi trebuie sa procedati dupa cum va aflati in una sau alte din situatiile de mai jos:
Daca nu ati transmis factura catre beneficiar
In acest caz trebuie sa o anulati si sa emiteti o noua factura. Aceasta inseamna ca trebuie sa barati toate exemplare emise din factura respectiva si sa scrieti pe ele “ANULAT”. Capsati-le si pastrati-le in evidenta contabila!
Daca ati trimis deja factura clientului
In acest caz puteti alege una din urmatoarele variante:
- ori emiteti o noua factura, care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din factura initiala, numarul si data facturii corectate si valorile cu semnul minus, iar pe de alta parte, informatiile si valorile corecte, fie
- emiteti o noua factura continand informatiile si valorile corecte si concomitent emiteti o factura cu valorile cu semnul minus in care se inscriu numarul si data facturii corectate.
Cum sa evitati sa emiteti facturi care ar putea ramane neincasate
Atentie! Daca marfurile sau serviciile au fost livrate / prestate nu aveti voie sa faceti anulari si/sau stornari pe motiv de neplata a facturilor.
Pentru a evita impozitele suplimentare (TVA si impozit pe profit) generate de facturile care nu au fost incasate, puteti folosi una dintre variantele de mai jos:
- ori emiteti factura proforma, care nu reprezinta document justificativ, ci doar un document care ajuta la efectuarea platii. Factura propriu zisa o veti emite dupa ce aveti confirmarea ca banii au fost incasati de firma dvs.; fie
- emiteti factura de avans. In acest caz veti plati doar TVA generata de acea factura, nu si impozitul pe profit, deoarece avansul nu reprezinta venit al societatii – venitul este generat doar la stornarea avansului si emiterea facturii finale. Nu uitati insa ca potrivit Codului Fiscal, factura se poate emite pana cel tarziu in cea de-a 15 a zi a lunii urmatoare celei in care a incasat avansul.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Cartea verde a contabilitatii
Examen Consultant Fiscal 2024
Corectarea facturilor in timpul desfasurarii inspectiei fiscale
In cazul in care firma dvs este supusa unui control fiscal, organele de inspectie fiscala au obligatia sa va permita deducerea TVA in cazul in care facturile de cumparare nu contin toate informatiile prevazute de Codul fiscal sau/si acestea sunt incorecte, daca pe perioada desfasurarii inspectiei fiscale, documentele respective vor fi corectate de furnizor in conformitate cu cele mentionate la inceputul prezentului material.
Furnizorul are dreptul sa corecteze anumite informatii din factura care sunt obligatorii, care au fost omise sau inscrise eronat, dar care nu sunt de natura sa modifice baza de impozitare si/sau taxa aferenta operatiunilor. Aceasta factura va trebui sa o atasati facturii initiale, fara sa se genereze inregistrari in decontul de taxa al perioadei fiscale in care se opereaza corectia, nici la furnizor, nici la firma dvs.
Auditor, Expert Contabil Mondo Conta Consult
Membru CECCAR & INPACT International
www.mondoconta.ro
Coautor "Consilier Management Financiar" (editura Rentrop&Straton)
Coautor "Manualul Specialistului in Fiscalitate" (editura Irecson)