Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Studiu de caz: Activitate dependenta in strainatate intr-o perioada care depaseste perioada din conventia de evitare a dublei impuneri

Data aparitiei: 20 Februarie 2017
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
activitati dependenteimpozit pe salariidubla impunere183 zilecontractul de munca

In analiza de mai jos, avem o firma din Romania care trimite muncitori intr-un stat non-UE pentru o lucrare. In cazul in care angajatii stau mai mult de 183 zile in statul respectiv, stabilim ce se intampla cu contractul individual de munca din Romania si cum vor fi platiti in continuare angajatii. De asemenea, vom vedea unde se vor retine si vira impozitele si daca in aceasta situatie este necesara obtinerea unui formular special?

1. Cu privire la salariatii care urmeaza sa isi desfasoare activitatea in strainatate, sunt aplicabile in primul rand si prevederile art. 18 din Codul muncii. In cazul in care salariatii urmeaza sa isi desfasoare activitatea in strainatate, angajatorul are obligatia de ale comunica in timp util, inainte de plecare, o serie de informatii cum ar fi durata perioadei de munca ce urmeaza sa fie prestata in strainatate, moneda in care vor fi platite drepturile salariale, prestatiile in bani si/sau in natura aferente desfasurarii activitatii in strainatate, conditiile de clima, reglementarile principale din legislatia muncii din acea tara, obiceiurile locului a caror nerespectare le-ar pune in pericol viata, libertatea sau siguranta personala, conditiile de repatriere, dupa caz, precum si modalitatile de plata si prestatiile in bani si/sau in natura aferente desfasurarii activitatii in strainatate. Aceste informatii trebuie sa se regaseasca si in continutul contractului individual de munca (art. 18 alin. 1 indice 1 din Codul muncii).
 
Cu privire la locul muncii, Codul muncii reglementeaza posibilitatea modificarii unilaterale a acestuia de catre angajator prin delegarea sau detasarea salariatului intr-un alt loc de munca decat cel prevazut in contractul individual de munca. Salariatul delegat/detasat in strainatate are dreptul la diurna in temeiul prevederilor art. 44 alin. (2), respectiv art. 46 alin. (4) din Codul muncii. Angajatorul va deconta toate cheltuielile de transport si cazare, precum si va asigura plata diurnei.
 
Delegarea presupune exercitarea temporara, din dispozitia angajatorului, de catre salariat, a unor lucrari sau sarcini corespunzatoare atributiilor de serviciu in afara locului sau de munca, in timp ce detasarea presupune schimbarea temporara a locului de munca, din dispozitia angajatorului, la un alt angajator, in scopul executarii unor lucrari in interesul acestuia. Asadar, salariatul roman delegat va presta actvitate dependenta in Qatar pentru si sub autoritatea angajatorului roman. In cazul detasarii, activitatea dependenta urmeaza a fi exercitata in interesul angajatorului din Qatar, caz in care contractul individual de munca se suspenda in conformitate cu prevederile art. 52 alin. (1) lit. d) din Codul muncii, iar salariatii urmeaza sa incheie in Qatar un contract pe plan local. In cazul analizat, in masura in care societatea romana se angajeaza sa finalizeze o lucrare in Qatar, consideram ca salariatii romani vor fi delegati urmand a ramane la dispozitia si sub autoritatea angajatorului roman pentru a duce la indeplinire obiectivele din contractul incheiat intre cele doua societati.
 
2. Din punct de vedere al impozitului pe salarii, trebuie precizat ca intre Romania si statul Qatar a fost incheiata Conventia pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit ratificata prin Legea 84/2001. Vor fi analizate prevederile art. 16 Profesii dependente care dispun ca salariile si alte remuneratii similare obtinute de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata sunt impozabile numai in acel stat, in afara de cazul in care activitatea salariata este exercitata in celalalt stat contractant. Daca activitatea salariata este exercitata in celalalt stat contractant, remuneratiile primite pot fi impuse in acel celalalt stat. Independent de aceste prevederi, remuneratiile obtinute de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata exercitata in celalalt stat contractant sunt impozabile numai in primul stat mentionat, daca:
 


a) beneficiarul este prezent in celalalt stat contractant pentru o perioada sau perioade care nu depasesc in total 183 de zile in orice perioada de 12 luni care incepe ori se termina in anul calendaristic vizat; si
 
b) remuneratiile sunt platite de o persoana sau in numele unei persoane care angajeaza si care nu este rezidenta a celuilalt stat; si
 
c) remuneratiile nu sunt suportate de un sediu permanent sau de o baza fixa pe care cel care angajeaza o are in celalalt stat.
 
Prevederile Conventiei trebuie coroborate cu prevederile art. 76 alin. (4) lit. o) din Codul fiscal
si ale pct. 12 alin. (22) din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol. In acest sens, pentru veniturile din salarii obtinute de salariatii romani pentru activitatea desfasurata in statul Qatar cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri si care sunt platite de catre sau in numele angajatorului care este rezident in Romania sau are sediul permanent in Romania, dreptul de impunere revine statului Qatar daca salariatul este prezent in acel stat pentru o perioada sau perioade care depasesc in total 183 de zile in orice perioada de 12 luni care incepe ori se termina in anul calendaristic vizat. In aceasta situatie, angajatorul care este rezident in Romania sau are sediul permanent in Romania si care efectueaza plata veniturilor din salarii catre salariatii romani nu are obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului pe venitul din salarii, intrucat dreptul de impunere revine statului strain Qatar in care salariatii isi desfasoara activitatea.
 
Potrivit pct. 46 alin. (8) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 131 din Codul fiscal, in vederea regularizarii de catre organul fiscal a impozitului pe salarii datorat in Romania pentru activitatea desfasurata in strainatate, salariatii romani care sunt platiti pentru activitatea salariala desfasurata in Qatar de catre sau in numele unui angajator care este rezident in Romania sau are sediul permanent in Romania au obligatia de a declara in Romania veniturile respective potrivit declaratiei privind veniturile realizate din strainatate la termenul de 25 mai a anului urmator celui de realizare a venitului. Pentru aplicarea prevederilor Conventiei pentru evitarea dublei impuneri, salariatii romani vor trebui sa prezinte in statul Qatar certificatul de rezidenta fiscala eliberat de administrația fiscala romana.
 
In raport cu obligatiile privind contributiile sociale obligatorii, intrucat intre Romania si statul Qatar nu a fost pana in prezent incheiat un acord in domeniul securitatii sociale, in cazul analizat contributiile sociale se vor datora in Romania, angajatorul urmand sa analizeze si dispozitiile legislatiei interne aplicabile in acest stat in raport cu eventualele obligatii privind plata unor contributii sociale in statul Qatar.
 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu - Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.

 






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X