email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ajustare TVA si cheltuieli. Cum facem anularea unei investitii in curs?

TVAajustare TVAcheltuieliinvestitie in cursHG 44/2004impozit pe profit


Analizam mai jos cazul unei societati comerciale care a beneficiat de servicii de proiectare si consultanta in vederea construirii unei unitati de productie (fabrica de prelucrare a hartiei).

Cheltuielile cu aceste servicii au fost inregistrate in contul 231 "Investitii in curs", iar TVA-ul a fost dedus. Ulterior, societatea a primit scrisoarea de respingere a cererii de acord pentru finantare.

Vom stabili care este tratamentul fiscal privind scoaterea din evidenta a investitiilor in curs nepuse in functiune, in acest caz, atat in ce priveste TVA-ul, cat si impozitul pe profit.

Solutia consultantului:

Pentru elaborarea acestui raspuns, consideram necesar sa precizam ca tratamentul fiscal aplicabil investitiilor in curs de executie, nefinalizate, nu este personalizat, in functie de natura investitiei neefectuate sau de codul CAEN al societatii.

Din p.d.v al TVA, normele pentru art. 145 din Codul fiscal detaliaza deducerea TVA pentru investitiile nefinalizate si ce au fost definitiv sistate astfel:

"In cazul imobilizarilor in curs de executie care nu se mai finalizeaza, in baza unei decizii de abandonare a executarii lucrarilor de investitii, fiind scoase din evidenta pe seama conturilor de cheltuieli, persoana impozabila isi poate pastra dreptul de deducere exercitat in baza art. 145 alin. (2) din Codul fiscal, indiferent daca sunt sau nu valorificate prin livrarea imobilizarilor ca atare ori dupa casare, daca din circumstante care nu depind de vointa sa persoana impozabila nu utilizeaza niciodata aceste bunuri/servicii pentru activitatea sa economica, astfel cum a fost pronuntata Hotararea Curtii Europene de Justitie in Cauza C-37/95 Statul Belgian impotriva Ghent Coal Terminal NV.

Dreptul de deducere poate fi pastrat si in alte situatii in care achizitiile de bunuri/servicii pentru care dreptul de deducere a fost exercitat conform art. 145 alin. (2) din Codul fiscal nu sunt utilizate pentru activitatea economica a persoanei impozabile, din motive obiective, care nu depind de vointa sa, astfel cum a fost pronuntata Hotararea Curtii Europene de Justitie in Cauza C-110/94 Intercommunale voor zeewaterontzilting (INZO) impotriva Statului Belgian.

In cazul achizitiei unei suprafete de teren impreuna cu constructii edificate pe aceasta, persoana impozabila are dreptul de a deduce taxa pe valoarea adaugata aferenta acestei achizitii, inclusiv taxa aferenta constructiilor care urmeaza a fi demolate, daca face dovada intentiei, confirmata cu elemente obiective, ca suprafata de teren pe care erau edificate constructiile continua sa fie utilizata in scopul operatiunilor sale taxabile, cum ar fi, de exemplu, edificarea altor constructii destinate unor operatiuni taxabile, astfel cum a fost pronuntata Hotararea Curtii Europene de Justitie in Cauza C-257/11 Gran Via Moinesti."

Din p.d.v. al impozitului pe profit, sunt aplicabile prevederile din normele pentru art. 24 din Codul fiscal, regasite la pct. 71^8 din HG 44/2004:

"Valoarea imobilizarilor necorporale/corporale in curs de executie care nu se mai finalizeaza si se scot din evidenta pe seama conturilor de cheltuieli, in baza aprobarii/deciziei de sistare sau abandonare, precum si valoarea ramasa a investitiilor efectuate la mijloacele fixe concesionate, inchiriate sau luate in locatie de gestiune, in situatia in care contractele se reziliaza inainte de termen, reprezinta cheltuieli nedeductibile, daca nu au fost valorificate prin vanzare sau casare."

Avand in vedere aceste 2 prevederi normative, putem afirma:

-daca investitia este sistata din motive neimputabile societatii, nu trebuie ajustat TVA; desigur, dvs. trebuie sa va stabiliti o serie de criterii obiective, din care sa rezulte faptul ca investitia a fost sistata din motive independente de societatea dvs., neimputabile;
-daca societatea avea posibilitatea sa continue investitia si nu a efectuat acest fapt sau nu a fost in masura sa dovedeasca motivele independente de aceasta, se va ajusta TVA dedus la achizitie;pentru ajustarea TVA se emite autofactura si se inregistreaza in contabilitate prin articolul:

635 " Cheltuieli cu alte impozite si taxe" = 4427 "TVA colectat"

-cheltuiala cu scaderea din gestiune a investitiei in curs se inregistreaza in contabilitate prin articolul 6583 "Cheltuieli cu activele cedate si cu alte bunuri de capital" = 231 "Investitii in curs", avand ca documet justificativ decizia persoanei autorizate cu administrarea societatii.

Din punct de vedere fiscal, aceasta cheltuiala este deductibila numai in cazul in care se reuseste o valorificare, o realizare de venituri, indiferent de valoarea acestora, prin casare sau cesionarea catre terti a investitiei in curs. Daca nu se reuseste o valorificare, aceasta cheltuiala este nedeductibila la calculul impozitului pe profit.



de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
TVAajustare TVAcheltuieliinvestitie in cursHG 44/2004impozit pe profit


Data aparitiei: 02 Septembrie 2013

Votati articolul "Ajustare TVA si cheltuieli. Cum facem anularea unei investitii in curs?":
Rating:

Nota: 4.5 din 5 din 7 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X