Revenim cu o lista noua de acte normative din domeniul contabil sau cu incidenta in materia fiscala, publicate recent si cuprinse intr-o lista transmisa de CECCAR Bihor.
Consultati mai jos principalele prevederi aferente acestor noutati legislative:
1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 19/2015 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/2013 privind aplicarea in perioada 2013 – 2018 a unor masuri de protectie sociala acordata persoanelor disponibilizate prin concedieri colective efectuate in baza planurilor de disponibilizare (M. Of. nr. 433 din 17 iunie 2015)
√ drepturile privind indemnizatie de somaj, venit lunar de completare, plati compensatorii se acorda si persoanelor disponibilizate prin concedieri colective efectuate in baza unui plan de disponibilizare de catre Regia Autonoma pentru Activitati Nucleare Drobeta-Turnu Severin si Societatea Nationala inchideri de Mine Valea Jiului – S.A. Venitul lunar de completare este exceptat de la plata contributiilor potrivit prevederilor Codul fiscal.
2. Ordinul ministrului finantelor publice nr. 668/2015 pentru aprobarea Instructiunilor privind valorificarea masurilor dispuse prin dispozitia obligatorie, evidenta actiunilor de inspectie, raportarea privind modul de realizare a programelor de activitate si rezultatele actiunilor efectuate (M. Of. nr. 424 din 15 iunie 2015)
√ situatia centralizatoare a masurilor dispuse se utilizeaza pentru:
- eliminarea riscului de neducere la indeplinire a acestora;
- elaborarea de propuneri pentru imbunatatirea cadrului legislativ;
- programarea activitatii de inspectie economico-financiara;
- initierea de actiuni de control;
- identificarea necesitatilor de pregatire profesionala.
3. Ordinul ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice si al ministrului finantelor publice nr. 830/542/2015 privind aprobarea Procedurii de predare-primire a titlurilor executorii in care sunt individualizate creantele reprezentand comisionul datorat de angajatori inspectoratelor teritoriale de munca si a documentelor privind masurile de executare silita intreprinse de inspectoratele teritoriale de munca (M. Of. nr. 428 din 16 iunie 2015)
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
√ predarea-primirea titlurilor executorii in care sunt individualizate creantele reprezentand comisionul datorat de angajatori inspectoratelor teritoriale de munca si a documentelor privind masurile de executare silita intreprinse de inspectoratele teritoriale de munca, se va face intre Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice prin inspectoratele teritoriale de munca ca organe competente in administrarea comisionului datorat de angajatori conform legii si Ministerul Finantelor Publice prin organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala in administrarea contribuabililor.
4. Decizia Curtii Constitutionale nr. 351/2015 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2013 pentru modificarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici (M. Of. nr. 433 din 17 iunie 2015)
√ dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2013 pentru modificarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici sunt neconstitutionale.
In motivarea Curtii Constitutionale se arata ca O.U.G. nr. 82/2013, elimina, practic, o garantie acordata de lege functionarului public eliberat din functie pentru motive neimputabile, si anume aceea a reincadrarii sale intr-o functie publica vacanta corespunzatoare pregatirii sale. Ordonanta stabilea doar o posibilitate, aflata la latitudinea exclusiva a autoritatii sau institutiei publice, de a reincadra functionarul public eliberat din functie pentru motive neimputabile, fara stabilirea unor conditii sau criterii care sa realizeze o minima circumstantiere a deciziei acestei entitati. Ca urmare, functionarul public ramanea la aprecierea discretionara a autoritatii sau institutiei publice, fara optiunea de a-si valorifica prerogativa pe care legea i-o ofera. Astfel era afectat, in sens negativ, atat dreptul la munca al functionarului public, cat si regimul juridic al functiei publice si, prin urmare, O.U.G. nr. 82/2013 contravine prevederilor art. 115 alin. (6) din Constitutie.
Sursa: CECCAR Bihor