Potrivit articolului 316 al Legii 227/2015 privind Codul Fiscal, persoana impozabila neplatitoare de TVA (care aplica regimul special de scutire pentru intreprinderile mici) si a carei cifra de afaceri depaseste plafonul de scutire de 220.000 RON trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, in termen de 10 zile de la data atingerii ori depasirii plafonului.
Desi nu se precizeaza in mod specific aceasta situatie, firmele care depasesc plafonul de scutire trebuie sa urmeze procedura actuala de inregistrare in scopuri de TVA, adica trebuie sa dovedeasca faptul ca indeplinesc criteriile care conditioneaza inregistrarea in scopuri de TVA, prevazute in Ordinul MFP nr. 3840/2015.
Organul fiscal competent poate aproba sau respinge cererea de inregistrare in scopuri de TVA, ca urmare a analizei informatiilor cuprinse in cererea de inregistrare si in documentele anexate acesteia.
Astfel, desi firma depaseste plafonul prin care este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA, in unele situatii nu indeplineste criteriile prevazute de legea in vigoare pentru a deveni platitoare de TVA. In cele mai multe cazuri, este vorba despre faptul ca firma nu reuseste sa dovedeasca, in acceptiunea organului fiscal, ca este capabila sa desfasoare activitate economica, desi tocmai a facut acest lucru, prin inregistrarea unei cifre de afaceri substantiale.
Motive recente de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA au fost:
Administratorul firmei nu a avut nicio ocupatie in ultimul an (ceea ce era perfect explicabil prin faptul ca era de 20 ani pensionar);
Societatea nu a vrut sa dezvaluie veniturile administratorilor si asociatilor din motive de confidentialitate;
Firma nu a declarat activitate la sediu (desi prin specificul activitatii - comert online - nu avea nevoie de un sediu fix de la care sa-si desfasoare activitatea).
In aceasta situatie, firmei i se acorda un cod de TVA, care este concomitent anulat de catre organele fiscale.
Obligatiile firmei careia i se anuleaza codul de TVA
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Firmele carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA trebuie sa respecte urmatoarele prevederi, extrem de impovaratoare din punct de vedere financiar:
- nu au dreptul de a-si deduce TVA aferenta achizitiilor efectuate;
- au obligatia colectarii TVA aferenta operatiunilor taxabile desfasurate in perioada respectiva.
Obligatiile beneficiarului de servicii/bunuri de la persoanele carora li s-a anulat codul de TVA
Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la firmele carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA si sunt inscrise in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata, nu beneficiaza de dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor respective.
Atentie! Este obligatia beneficiarului de bunuri si/sau servicii sa verifice daca furnizorul are codul de TVA anulat prin consultarea Registrului persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata.
Cum sunt afectate firmele daca nu obtin cod de TVA
Respingerea inregistrarii in scopuri de TVA a unei firme poate afecta grav activitatea acesteia:
Din punct de vedere al lichiditații, nu va putea sa isi deduca TVA aferenta achizitiilor efectuate. Aceasta va deveni cheltuiala pentru firma, cumpararile sale fiind cu 20% decat ale competitorilor;
Totodata si profitul contabil va fi mai mic, cheltuielile fiind mai mari cu 20%;
Nu va putea efectua achizitii din state membre UE in regim de taxare inversa. Firma poate solicita inregistrarea in scopuri speciale de TVA wi in registrul operatorilor intracomunitari, insa va plati TVA la momentul achizitiei, si nu al vanzarii, conducand la o problema de cash flow.
Situatia prezentata mai sus cauzeaza mari prejudicii financiare, firmele fiind practic scoase de pe piata. In general, actionarii firmelor care nu reusesc sa finalizeze procedura de inregistrare in scopuri de TVA decid sa le desfiinteze.