Prin Legea nr. 177/2017 au fost aduse modificari Codului fiscal cu privire la inregistrarea in scopuri de TVA/anularea inregistrarii. Aceste modificari vor intra in vigoare incepand cu 01 octombrie 2017.
Astfel, incepand cu 01 octombrie 2017 inregistrarea in scopuri de TVA se va face in functie de riscul fiscal, eliminandu-se necesitatea justificarii intentiei si a capacitatii de a desfasura activitate economica in vederea primirii codului de TVA. Incepand cu aceasta data organele fiscala nu vor inregistra in scopuri de TVA o persoana impozabila, societate cu sediul activitatii economice in Romania, infiintata in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care prezinta risc fiscal ridicat.
De asemenea, incepand cu 01 octombrie 2017, daca o persoana impozabila, societate cu sediul activitatii economice in Romania, infiintata in baza Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, supusa inmatricularii la registrul comertului, prezinta risc fiscal ridicat organele fiscale competente ii anuleaza inregistrarea in scopuri de TVA. Dupa anularea inregistrarii, persoana impozabila va fi reinregistrata in scopuri de TVA, la solicitarea acesteia, daca aceasta nu mai prezinta risc fiscal ridicat.
Celelalte situatii in care organele fiscale competente anuleaza inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA prevazute la art. 316 alin. (11) din Codul fiscal se mentin insa si pentru aceste situatii reinregistrarea se va efectua, la solicitarea persoanelor impozabile, fara a fi necesar ca persoana impozabila sa justifice intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica pentru a fi inregistrata in scopuri de TVA.
Avand in vedere aceste schimbari se impune modificarea procedurii de inregistrare in scopuri de TVA/de anulare a inregistrarii si adoptarea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal.
In prezent, procedura privind inregistrarea/anulare a inregistrarii in scopuri de TVA este reglementatã prin OPANAF nr. 605/2017 prin intermediul cãruia au fost stabilite inclusiv criteriile pe baza carora este evaluata intentia si capacitatea persoanelor impozabile de a desfãsura activitati economice care implica operatiuni in sfera de aplicare a TVA. In contextul punerii in aplicare a acestor modificari aceasta procedura urmeaza a fi abrogata si adoptata o noua procedura.
In data de 28.09.2017, pe site-un ANAF la rubrica Transparenta decizionala a fost publicat un Proiect de ordin pentru stabilirea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal in cazul inregistrarii si anularii inregistrarii in scopuri de TVA, pentru aprobarea Procedurii privind evaluarea riscului fiscal pentru persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) si c) si alin. (12) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, pentru aprobarea Procedurii de inregistrare, la cerere, in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (12) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru aprobarea Procedurii de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Criteriile in baza carora este evaluat riscul fiscal vor fi publice, in vederea transparentizarii si aplicarii unui tratament unitar persoanelor impozabile care vor face obiectul acestor proceduri.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Proiectul prevede criterii diferentiate pentru:
1. evaluarea riscului fiscal in cazul persoanelor impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA.
2. evaluarea riscului fiscal in cazul anularii inregistrarii in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Analiza de risc pune accent pe comportamentul fiscal al persoanelor impozabile si are la baza o serie de criterii de risc care privesc, fara a se limita la gradul de conformare la declarare si plata a persoanei impozabile, existenta sediului social sau a sediilor secundare unde se desfasoara activitatea economica pentru care a obtinut autorizatia de functionare, existenta personalului angajat, insolventa/falimentul, inactivitatea fiscala, neconcordantele inregistrate intre livrarile si achizitiile de bunuri declarate de persoanele impozabile analizate si partenerii acestora etc.