Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2017 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Consilier Noul Cod Fiscal 2017

Facturi pierdute de la furnizori si inventarierea anuala. Cum facem corectarea erorilor in contabilitate?

facturi pierdutecorectare eroriinventariereinventarierea anualacorectarea erorilor contabile

In cazul urmator, o societate are la final de an in evidenta contabila sume platite in anul curent la furnizori (cont 409) pentru care nu s-au adus facturi. Facturile nu se mai gasesc. Vom vedea daca se pot inregistra pe cheltuieli pe baza contractelor existente, precum si in ce fel se va proceda daca nu mai exista contracte sau daca aceste sume sunt din anii anterior. Totodata, vom vedea cum se face inregistrarea prin cheltuieli sau prin rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile (cont 1174).

Potrivit prevederilor Legii contabilitatii 82/1991, republicata, cu modificarile ulterioare, societatile sunt obligate sa efectueze anual inventarierea activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute. Organizarea inventarierii si inregistrarea rezultatelor se face in conformitate cu dispozitiile OMFP 2861/2009 privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.

La pct. 28 din OMFP 2861/2009 privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii se fac urmatoarele precizari: "Creantele si obligatiile fata de terti sunt supuse verificarii si confirmarii pe baza extraselor soldurilor debitoare si creditoare ale conturilor de creante si datorii care detin ponderea valorica in totalul soldurilor acestor conturi, potrivit "Extrasului de cont" (cod 14-6-3) sau punctajelor reciproce scrise. Nerespectarea acestei proceduri, precum si refuzul de confirmare constituie abateri de la prezentele norme si se sanctioneaza potrivit legii".
Prin urmare, daca la 31.12.2016 nu ati facut verificarea soldurilor conform prevedrilor mai inainte mentionate, trebuie sa solicitati fise de cont furnizorilor respectivi si sa comparati evidentele contabile din contabilitatea proprie cu cele din evidenta furnizorilor respectivi.
Aceste facturi omise la inregistrare in contabilitate, vor fi considerate erori contabile.

Corectarea erorilor contabile se va face la data constatarii lor, adica in luna in care ati constat erorile mentionate, conform prevederilor din Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare consolidate, aprobate prin OMFP 1802/2014.

Procedura de corectare a erorilor contabile, stabilita prin OMFP 1802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, este urmatoarea:
" 2.5.2. Corectarea erorilor contabile


Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri

Vezi detalii

Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar

Vezi detalii

 Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate

Vezi detalii



65.‐ (1) Erorile constatate in contabilitate se pot referi fie la exercitiul financiar curent, fie la exercitiile financiare precedente.
(2) Corectarea erorilor se efectueaza la data constatarii lor.
66. ‐ (1) Erorile din perioadele anterioare sunt omisiuni si declaratii eronate cuprinse in situatiile financiare ale entitatii pentru una sau mai multe perioade anterioare rezultand din greseala de a utiliza sau de a nu utiliza informatii credibile care:
a) erau disponibile la momentul la care situatiile financiare pentru acele perioade au fost aprobate spre a fi emise;
b) ar fi putut fi obtinute in mod rezonabil si luate in considerare la intocmirea si prezentarea acelor situatii financiare anuale.
(2) Astfel de erori includ efectele greselilor matematice, greselilor de aplicare a politicilor contabile, ignorarii sau interpretarii gresite a evenimentelor si fraudelor.
(3) In intelesul prezentelor reglementari, erorile din perioadele anterioare se refera inclusiv la prezentarea eronata a informatiilor in situatiile financiare anuale.

66.(1) Corectarea erorilor aferente exercitiului financiar curent se efectueaza pe seama contului de profit si pierdere.
(2) Corectarea erorilor semnificative aferente exercitiilor financiare precedente se efectueaza pe seama rezultatului reportat (contul 1174 "Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile").
(3) Erorile nesemnificative aferente exercitiilor financiare precedente se corecteaza, de asemenea, pe seama rezultatului reportat. Totusi, potrivit politicilor contabile aprobate, erorile nesemnificative pot fi corectate pe seama contului de profit si pierdere.
(4) Erorile nesemnificative sunt cele de natura sa nu influenteze informatiile financiar‐contabile. Se considera ca o eroare este semnificativa daca aceasta ar putea influenta deciziile economice ale utilizatorilor, luate pe baza situatiilor financiare anuale. Analizarea daca o eroare este semnificativa sau nu se efectueaza in context, avand in vedere natura sau valoarea individuala ori cumulata a elementelor.

68. ‐ (1) Corectarea erorilor aferente exercitiilor financiare precedente nu determina modificarea situatiilor financiare ale acelor exercitii.
(2) In cazul erorilor aferente exercitiilor financiare precedente, corectarea acestora nu presupune ajustarea informatiilor comparative prezentate in situatiile financiare. Informatii comparative referitoare la pozitia financiara si performanta financiara, respectiv modificarea pozitiei financiare, sunt prezentate in notele explicative.
(3) In notele explicative la situatiile financiare trebuie prezentate informatii cu privire la natura erorilor constatate si perioadele afectate de acestea.

69. ‐ Inregistrarea stornarii unei operatiuni contabile aferente exercitiului financiar curent se efectueaza fie prin corectarea cu semnul minus a operatiunii initiale (stornare in rosu), fie prin inregistrarea inversa a acesteia (stornare in negru), in functie de politica contabila si programele informatice utilizate."

In ceea ce priveste politicile contabile, conform prevederilor de la pct. 60 si 61 din OMFP 1802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, cu modificarile ulterioare, avem urmatoarele prevederi:

"2.5.1. Politici contabile
60. (1) Politicile contabile reprezinta principiile, bazele, conventiile, regulile si practicile specifice aplicate de o entitate la intocmirea si prezentarea situatiilor financiare anuale.
(2) Exemple de politici contabile sunt urmatoarele: alegerea metodei de amortizare a imobilizarilor; reevaluarea imobilizarilor corporale sau pastrarea costului istoric al acestora; inregistrarea, pe perioada in care imobilizarile corporale sunt trecute in conservare, a unei cheltuieli cu amortizarea sau a unei cheltuieli corespunzatoare ajustarii pentru deprecierea constatata; alegerea metodei de evaluare a stocurilor; contabilitatea stocurilor prin inventarul permanent sau intermitent etc.
61. - (1) Administratorii entitatii trebuie sa aprobe politici contabile pentru operatiunile derulate, inclusiv proceduri proprii pentru situatiile prevazute de legislatie. In cazul entitatilor care nu au administratori, politicile contabile se aproba de persoanele care au obligatia gestionarii entitatii respective.
(2) Aceste politici trebuie elaborate avand in vedere specificul activitatii, de catre specialisti in domeniul economic si tehnic, cunoscatori ai activitatii desfasurate si ai strategiei adoptate de entitate."

In concluzie, societatea va stabili pragul/suma cond o eroare descoperita este semnificativa sau nu, conform prevederilor din manualul de politici si proceduri contabile, implementat in cadrul societatii.
Daca se constata ca o eroare este semnificativa se va inregistra cheltuiala pe seama contului 1174 si se vor depune declaratii rectificative (ex. 710, 101).

Daca eroarea descoperita nu este semnificativa, se inregistraza pe seama cheltuielilor (cont 6xx) din anul curent.

Din punctul de vedere al deductibilitatii TVA aveti drept de deducerere pentru o factura omisa la inregistrare, dar nu pentru mai mult de 5 ani consecutivi, incepand cu data de 1 ianuarie a anului care urmeaza celui in care a luat nastere dreptul de deducere coform prevederilor de la art .299 din Codul fiscal si pct. 69 din Normele metodologice.

In decontul de TVA, taxa dedusa se va inscrie la randul de regularizari.
Asadar, nu puteti inregistra sumele pe cheltuieli, in baza contractelor incheiate cu furnizorii.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - Consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 31 Mai 2017


Votati articolul "Facturi pierdute de la furnizori si inventarierea anuala. Cum facem corectarea erorilor in contabilitate?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Taxare inversa UE si facturi decontare in declaratia 394

Intrebare: Din plaja de facturi alocate se emit :
a) facturi cu TVA pt RO,
b) facturi cu tax inversa pt clienti UE inregistrati ca platitori in tara lor (taxa in sarcina lor ),
c) facturi de decontare la care nu se aplica sistemul Tva

Intrebare :
1. facturile cu tax inversa catre clienti UE se declara in noua D 394 ?
2. nr. de facturi emise din plaja alocata (din recapitulatia declaratiei) este mult mai mare decit nr. de facturi insumate din desfasurarea situatiei pe clienti intrucit facturile de decontare sunt foarte multe. Care este solutia corecta in aceasta situatie ?

Va multumesc,

Raspuns: SUBLINIEZ CA : DIN PLAJA DE FACTURI SE EMITi IN ORDINE CRONOLOGICA ATIT FACTURILE IN INCIDENTA TVA...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 31 Mai 2017 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 4 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau
MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".
Stiri si analize economice
SATI
X