Legislatia in materie de TVA prevede ca se poate efectua ajustarea TVA (taxei pe valoare adaugata) colectata in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.
Ajustarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata este permisa pentru facturile emise care se afla in cadrul termenului de prescriptie prevazut in Codul de procedura fiscala, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila.
In cazul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare se opereaza anularea taxei neexigibile aferente livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii realizate.
Pentru ajustarea taxei furnizorul/prestatorul are obligatia de a emite o factura cu valorile cu semnul minus insa factura nu se va transmite beneficiarului.Factura se declara in Jurnalul de vanzari si in decontul de TVA pentru perioada in care intervine ajustarea. La emiterea facturii se vor avea in vedere regimul de impozitare, cota aplicabila si cursul de schimb valutar, daca este cazul, al operatiunii de baza care a generat ajustarea, respectiv livrarea initiala/prestarea de servicii. In situatia in care cota operatiunii de baza este cota de 24% operatiunea se declara la randul 16 "Regularizari taxa colectata" din decontul de TVA (Formular 300).
Incepand cu 01 ianuarie 2016 este permisa ajustarea taxei pe valoare adaugata si in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o hotarare judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, daca aceasta a intervenit dupa data de 1 ianuarie 2016. Si in acest caz furnizorul/prestatorul are obligatia de a emite o factura cu valorile cu semnul minus.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 - REDUCERE 40
Cartea verde a contabilitatii - REDUCERE 40
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
In cazul in care ulterior pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare sunt incasate sume aferente creantelor modificate sau eliminate prin planul de reorganizare, se anuleaza ajustarea efectuata, corespunzator sumelor respective prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate.